مراحل چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب را از صفر تا صد بشناسید

نویسنده: ansarchap
انتشار: پنج‌شنبه, 20 مهر 1402

با وجود پیشرفت تکنولوژی باز هم افرادی هستند که به نوشتن و یا خواندن کتاب اهمیت می‌دهند. ممکن است شما جز آن دسته از افراد باشید که می‌خواهید کتاب‌هایی متناسب با ایده و تصورات خود چاپ کنید. بهتر است قبل از آنکه شروع به چاپ کتاب کنید، در ارتباط با اصول لازم برای چاپ کتاب به یک سری موارد دقت کنید. ما سعی می‌کنیم در اینجا به شما نکات لازم برای چاپ اصولی کتاب را توضیح دهیم تا شما با آگاهی و دانش بیشتری عمل کنید. برای آنکه اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، لطفاً ادامه مطلب را با ما دنبال کنید.

چاپ کتاب خودتان

اگر می‌خواهید کتاب مد نظر خود را چاپ کنید، در ابتدا باید آن را به رشته تحریر در آورید. یعنی مطالبی که مد نظر شما است به صورت کاملاً رسمی و با رعایت تمامی تکنیک‌های لازم بنویسید و آن را آماده سازی کنید. مراحل مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارد که هر کدام از آن‌ها پروسه‌های مختلفی دارند. شما در ابتدا باید مطالب خود را گردآوری کنید.

مراحل چاپ کتاب

بعد از گردآوری کتاب باید آن را به صورت کاملاً اصولی ویراستاری کرده و اقدام به صفحه آرایی کنید. بعد از آنکه تمامی این مراحل را انجام دادید، نوبت به دریافت مجوزهای لازم می‌باشد. این موضوع در مورد چاپ کتاب‌های تالیف شده و ترجمه شده صدق می‌کند. ما در اینجا به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهیم تا بتوانید به صورت اصولی چاپ کتاب خود را انجام دهید. اگر می‌خواهید در این زمینه موفق باشید، پس تمام نکاتی را که ذکر می‌کنیم را به صورت کامل انجام دهید.

نگارش

اولین نکته که در چاپ کتاب لازم است اجرا شود، مرحله تایپ است. شما در حین تهیه محتوای کتاب ممکن است که اطلاعات را به صورت دست نوشته‌هایی داشته باشید. همچنین ممکن است اطلاعات قبلی شما به صورت فایل‌هایی باشد که ویرایش نشده‌اند. برای چاپ کتاب مد نظر خود باید با سلیقه و دقت بسیار بالایی اقدام به تایپ و ویرایش اطلاعات آن کنید. این مرحله برای تمامی کتاب‌ها یکسان است و شما هر چقدر دقت زیادی در این زمینه به خرج دهید، می توانید موفق‌تر عمل کنید. بعد از آنکه مرحله نگارش اطلاعات کتاب انجام شد، سراغ مراحل بعدی بروید.

انتخاب عنوان

بعد از آنکه نگارش کتاب به اتمام رسید، باید بتوانید عنوان مناسبی برای آن انتخاب کنید. مرحله انتخاب عنوان مرحله مهمی بعد از نوشتن کتاب است. عنوان انتخاب شده برای هر کتاب می‌تواند احساسات مخاطب را برانگیزد. پس در این زمینه باید تلاش بسیاری داشته باشید و دقت کنید که عنوان انتخاب شده کاملاً مفهوم کلی کتاب را برساند. خواننده در هنگام خرید کتاب در ابتدا به عنوان آن توجه می‌کند. عنوان کتاب باید بتواند حس کلی کتاب و هدف از تالیف کتاب را به خواننده منتقل کند.

پیدا کردن ناشر خوب

اگر جز نویسندگان حرفه‌ای هستید و فکر می ‌کنید که کتاب شما می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و مخاطبان زیادی را به خود جلب کند، توصیه می‌کنیم که بر روی آن سرمایه‌ گذاری کنید. انتشارات مختلفی در سطح کشور وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا کتاب شما را چاپ کنند. اگر انتشاراتی از کتاب شما خوشش بیاید می‌تواند هزینه طراحی، چاپ و توزیع کتاب را بر عهده بگیرد. این موضوع را در نظر بگیرید که هر نوع انتشاراتی روند کار متمایز و منحصر به فردی دارد.

شما باید بتوانید در این زمینه گفتگوهای مفصلی با آن ها انجام دهید تا بهترین را انتخاب کنید. هر انتشاراتی بر اساس سبک کاری که دارد، ممکن است حجم مشخصی از کتاب را برای گرفتن مجوزهای لازم از شما درخواست کند. به عنوان مثال برخی از ناشران یک چهارم کتاب را برای گرفتن مجوز لازم دارند و برخی ناشرها برای گرفتن مجوز به نصف کتاب نیاز دارند.

ارسال فایل به ناشر

بعد از آنکه فایل طراحی شده تایپ و تکمیل شد و به اتمام رسید، آن را در قالب یک فایل ورد و pdf تهیه کرده و به ناشر ارائه ‌دهید. فایل تحویل داده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در انتشارات افراد متخصص و کاربلدی هستند که می‌توانند در زمینه کتاب شما نظرات حرفه‌ای و تخصصی بدهند. در نهایت کتاب شما بررسی شده و سپس با شما تماس می‌گیرند. بعد از انجام این مراحل مدارک چاپ و قرارداد کتاب برای شما ارسال می‌شود.

بستن قرار داد

قبل از آنکه بخواهید قرارداد اصلی را تنظیم کنید، لازم است که انتشارات برای شما یک پیش قراردادی تحویل دهد. بعد از آنکه شما پیش قرارداد را تایید کردید، حال برای شما قرارداد اصلی تنظیم شده و ارسال می ‌شود. شما می‌توانید به صورت حضوری و یا آنلاین پیش قرارداد تنظیم شده را امضا کنید. بعد از انجام این مرحله انتشارات تمام مراحل چاپ کتاب را بر عهده می‌گیرد.

هنگامی که تنظیم قرارداد انجام شد، به امتیاز کتاب توجه کنید. معمولا در قراردادهای تنظیم شده بین نویسنده و ناشر، یک سری وظایفی شرح داده می‌شود که مربوط به وظایف نویسنده و ناشر است. شما می‌توانید در قراردادها اینگونه ذکر کنید که کارهایی مثل گرفتن مجوز، طراحی جلد و یا ویراستاری کلی بر عهده ناشران است و یا خودتان می‌خواهید آن ها را انجام دهید.

انواع قرارداد با انتشارات

در حالت کلی قراردادهایی که با کارفرمایان یا همان نویسندگان بسته میشود به سه دسته تقسیم بندی شده‌اند. در دسته اول ناشر خود به عنوان سرمایه ‌گذار عمل می‌کند و در نتیجه تمامی هزینه‌های چاپ کتاب را به عهده می‌گیرد. آن چیزی که نصیب نویسنده می‌شود، حق الزحمه، سود فروش و همچنین زمانبندی چاپ است. در قرارداد نوع دوم شما خودتان به عنوان سرمایه‌گذار پروژه عمل می‌کنید. یعنی تمام هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب را خودتان متقبل می‌شوید. در این صورت نام شما به عنوان ناشر و مولف در شناسنامه کتاب درج می‌شود.

بخشی از بهای پشت جلد هم به انتشارات تعلق خواهد گرفت. در قرارداد نوع سوم ناشر و مولف با همدیگر همکاری می‌کنند تا هزینه‌های چاپ، بازاریابی و توزیع را به صورت مشترک پرداخت کنند. زمانی که شما از این روش استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که درصدی از فروش کتاب برای شما است. اگر می‌خواهید اولین کتاب خود را چاپ کنید، استفاده از این روش به شما توصیه می‌شود.

آماده سازی فایل

بعد از آنکه تمامی مراحل ذکر شده انجام گرفت، شما باید فایل نهایی کتاب را آماده کنید. تمام نوشته‌های مربوط به کتاب باید در داخل فایل منظمی قرار بگیرند و حاشیه بندهایی مناسبی برای آن ایجاد کنید. سپس متن را بازخوانی کرده و نامی که برای کتابتان مناسب است را انتخاب کنید.

دریافت شابک

تمامی کتاب‌هایی که چاپ می‌شوند، دارای شماره شابک و یا همان شماره استاندارد بین المللی هستند. از طریق شابک، کتاب شما میتواند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز لازم را دریافت کند. دریافت شابک به عهده انتشارات است و ناشر باید این کار را پیگیری کند.

ویراستاری

قبل از آنکه اقدام به چاپ نهایی کتاب کنید، باید بر روی کتاب شما ویراستاری عمومی انجام شود. منظور از ویراستاری عمومی این است که برخی نکته‌ها، دستورالعمل‌ها، نشانه گذاری‌ها و زبان معیار بررسی شود. ویراستاری تخصصی بر عهده انتشارات و ویراستاران بوده و آن‌ها باید این مشکلات را برطرف کنند. معمولاً ویراستاری یک کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای در حدود یک هفته طول می‌کشد.

بازخوانی کتاب

بعد از آنکه کتاب به صورت فنی و زبانی ویراستاری شد، نوبت بازخوانی آن است. متنی که ویراستاری شده برای شما ارسال می‌شود تا محتویات کتاب را بازنگری کنید. مرحله بازخوانی کتاب به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات لازم در متن کتاب را انجام دهید.

تکمیل شناسنامه کتاب

منظور از شناسنامه کتاب یعنی اطلاعاتی چون شماره چاپ، نوبت چاپ، شابک، نام ویراستار، نام مدیر مسئول نشر، قیمت فروش، مشخصات انتشار، نام صفحه آرا، نام طراح، آدرس و شماره تماس‌ های مربوطه،راه‌ های ارتباطی نویسنده و ناشر را شامل می شود. تکمیل این بخش با همکاری نویسنده و ناشر انجام می گیرد.

تکمیل محتوای کتاب

حتماً در هنگام باز کردن کتاب‌هایی که در دست دارید، به صفحه‌هایی برخورد کرده‌اید. صفحه‌هایی چون سخن نویسنده، پیشگفتار، سخن ناشر وجود دارد. قبل از چاپ کتاب صفحه‌هایی تحت عنوان تقدیم، نام فهرست، موضوع، عنوان کتاب، شناسنامه، مشخصات، نام مولف اضافه می‌شود.

صفحه آرایی

بعد از آنکه توانستید مراحل گفته شده را به طور کامل انجام دهید، نوبت به صفحه آرایی کتاب و آماده سازی آن است. هر چقدر صفحه آرایی کتاب بهتر باشد، می‌تواند موفقیت کتاب را بالاتر ببرد. اکثر انتشاراتی‌ها سعی می‌کنند صفحه آرایی کتاب ها را خودشان انجام دهند.

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد و یا همان کاور کتاب یکی از عوامل موفقیت در تبلیغ و فروش کتاب است. توصیه می‌کنیم در هنگام طراحی کردن جلد کتاب سخت‌گیری زیادی داشته باشید و نهایت دقت را به خرج دهید. طراحی جلد ممکن است توسط انتشارات انجام بگیرد و یا افراد بخواهند آن را به اشخاص دیگری محول کنند. برخی نویسندگان نیز می‌خواهند طراحی ‌ها را خود انجام دهند. در هنگام طراحی کردن کتاب باید به عوامل چون مخاطب، گروه سنی، طیف رنگی، اندازه، فونت، مدل طراحی و حروف چینی جلد کتاب توجه داشته باشید.

چاپ و صحافی

آخرین مرحله از فرآیند چاپ کتاب، ارسال کتاب به چاپخانه است. شما برای چاپ کتاب می‌توانید از دو روش چاپ دیجیتال و چاپ افست استفاده کنید. اگر تیراژ‌ کار شما کمتر از ۲۰۰ عدد است، توصیه می‌کنیم از روش چاپ دیجیتال استفاده کنید. اما اگر به تیراژ بالایی نیاز دارید، بهتر است که از چاپ افست بهره ببرید. معمولاً برای تیراژ‌های زیر ۱۰۰۰، استفاده کردن از چاپ دیجیتال مقرون به صرفه است. همچنین در تیراژ‌های بالا بهتر است از چاپ افست استفاده کنید. بیشتر ناشران توصیه می‌کنند که از روش چاپ دیجیتال استفاده شود.

مجوز های چاپ کتاب

همانطور که می‌دانید، شما برای آنکه بتوانید کتاب خود را چاپ کنید، به یک سری مجوزهایی احتیاج دارید. در ابتدا شما باید بتوانید کتابتان را در سازمان اسناد و کتابخوانی ملی کشور ثبت کنید. زمانی که شما اقدام به ثبت کتاب کردید، به شما مجوز لازم تعلق می‌گیرد. مجوز گرفته شده می‌تواند شناسنامه کتاب را ثبت کرده و فایل نهایی کتاب را برای وزارت فرهنگ و ارشاد بفرستد. تمام این مراحل را ناشر انجام می‌دهد و نویسنده نقشی در آن ندارد.

آسان ترین روش چاپ کتاب

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که می‌توانید کتاب مخصوص خود را داشته باشید، استفاده کردن از یک کتاب خارجی و ترجمه آن است. همچنین می‌توانید کتابی بنا به نوع علاقه خود را تالیف کنید. اما زمانی که بتوانید ناشر مناسبی برای چاپ کتاب خود انتخاب کنید، در این هنگام برگ برنده از آن شماست. زیرا شما بدون دردسر و نگرانی می‌توانید با راحت‌ترین روش‌ها اقدام به چاپ کتاب خود کنید.

بهترین مرکز چاپ کتاب

چاپخانه‌ها و انتشاراتی ‌های متعددی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آنها اقدام به چاپ کتاب مد نظر خود کنید. شرکت چاپ انصار به عنوان یکی از بزرگترین مراکز چاپ کتاب در سطح کشور فعالیت دارد. شما می‌توانید با اطمینان کامل به این مرکز مراجعه کرده و فرآیند چاپ کتاب خود را به این مجموعه محول کنید. چاپ کتاب توسط مجموعه چاپ انصار دارای مزایای بسیار زیادی است. کیفیت کار بالا بوده و زمان کمی را خواهد گرفت و در عین حال قیمت‌های بسیار مناسبی نیز خواهد داشت.

همچنین روش‌های بسیار مناسبی برای ثبت سفارش چاپ کتاب وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به سفارش آنلاین اشاره کنیم. کافیست که شما به وب سایت چاپ انصار مراجعه کرده و از طریق این مجموعه چاپ کتاب خود را سفارش دهید. در این حین صفحه‌ای در مقابل شما باز می‌شود که دارای گزینه‌های مختلفی است. شما با انتخاب هر گزینه می‌توانید نوع کتاب، تیراژ، نوع قطع، تعداد صفحه را انتخاب کنید. در این صورت هزینه چاپ کتاب به صورت آنلاین برای شما محاسبه خواهد شد. شما بنا به بودجه‌ای که دارید، می‌توانید مدیریت لازم را انجام داده و اقدام به سفارش چاپ کتاب کنید.