آشنایی با انواع پوستر

آشنایی با انواع پوستر _ طراحی و چاپ

نویسنده: ansarchap
انتشار: سه‌شنبه, 11 مهر 1402

پوستر ها جز محصولات تبلیغاتی و اطلاع رسانی بی‌نظیری هستند که امروزه استفاده از آن ها بسیار متداول شده است. زمانی که طراحی انواع پوستر ها به صورت اصولی انجام بگیرد و تمامی موارد لازم در تهیه آن ها رعایت شود، در نتیجه می‌ توانند مخاطبان را بهتر به سمت خود جلب کنند. شما زمانی می ‌توانید طراحی مناسبی از پوستر ها را داشته باشید که تمامی پارامتر های مربوط به نوع طراحی، اندازه، جنس کاغذ و سایز آن را دقیق رعایت کنید.

هر نوع برند و تولید کننده باید نوع هدف تبلیغاتی خود را بشناسد و در این زمینه اقدام به طراحی و چاپ انواع پوستر ها کند. ما در این مقاله می‌ خواهیم شما را با انواع پوستر آشنا کنیم. زمانی که اطلاعات شما در ارتباط با انواع پوستر ها بیشتر باشد، می ‌توانید اقدام به تهیه کردن پوستر های متناسب با کسب و کار خود را کنید.

پوستر چیست؟

پوستر ها محصولاتی هستند که در زمینه تبلیغاتی ایده‌ های کارآمدی می‌ توانند داشته باشند. شما می‌ توانید به وسیله پوستر ها محصول، رویداد ها و خدمات خود را در معرض دید عموم قرار داده و اطلاع رسانی‌ های لازم را انجام دهید. پوستر ها در واقع ترکیبی از دو عنصر گرافیکی و متنی هستند. اما این موضوع کاملاً به انتخاب شما بستگی دارد، زیرا ممکن است یک پوستر تنها از تصویر تشکیل شده باشد و در عین حال انواع پوستر هایی داریم که تماماً از متن تشکیل شده‌اند.

با این حال تلفیق تصویر و متن می ‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه مشتریان داشته باشد. طراحی پوستر ها به گونه‌ای است که بسیار چشم نواز و آموزنده است. انواع پوستر ها برای اهداف مختلف طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرند. پوستر ها به عنوان ابزار هایی هستند که تبلیغ کنندگان و سایر گروه‌ ها برای داشتن ارتباطی بهتر با مشتریان خود از آن ها استفاده می‌ کنند.

انواع پوستر ها کدامند؟

پوستر ها به عنوان کاغذ های چاپی هستند که معمولاً در یک صفحه برای جلب توجه مشتریان از آن ها استفاده می ‌کنند. پوستر ها در واقع دربرگیرنده اطلاعات کم اما جامعی هستند که می‌ توانند ذهن مخاطب را درگیر کنند. ممکن است شما در همه جا پوستر ها را ببینید. پوستر هایی که بر روی دیوار ها در خیابان‌ ها نصب شده‌ اند و یا در نمایشگاه‌ ها و همایش‌ ها به صورت اختصاصی طراحی شده اند. انواع پوستر ها وجود دارند که تنوع آن ها بر اساس اندازه، طرح و مضامین آن ها است.

در کل هدف طراحی و چاپ پوستر یکسان است و آن داشتن ظاهری چشم نواز و محتوای متقاعد کننده می باشد. اگر شما می‌ خواهید پوستر خوبی طراحی کنید، باید در ابتدا هدف معینی داشته باشید. باید شما در ارتباط با محتوای خود تفکر کنید تا بتوانید طراحی ‌های خلاقانه ارائه دهید و سپس با روش‌ های مناسب آن را بررسی کنید. در ادامه می ‌خواهیم انواع پوستر ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید اطلاعات دقیق‌تری از این محصولات به دست آورید.

پوستر تبلیغاتی

یکی از متداول‌ترین نوع پوستر های تولید شده و مشاهده شده در بازار، پوستر های تبلیغاتی است. چاپ پوستر های تبلیغاتی برای اهداف مختلفی انجام می‌ شود که معمولاً توسط برند ها و تولید کنندگان برای معرفی محصولات خود صورت می‌ گیرد. معمولاً پوستر ها در اندازه‌ های مختلفی چاپ می‌ شوند تا بتوانند بنا به محتوایی که دارند، اطلاع رسانی جامعی ارائه دهند. استفاده از انواع پوستر های تبلیغاتی در واقع می‌ توانند احساسات بیننده را تحریک کرده و باعث ایجاد انگیزه برای خرید محصول شوند. همچنین اگر پوستر ها جنبه اطلاع رسانی و یا خدماتی داشته باشند، می‌ توانند مشارکت مردم را به همراه داشته باشند.

اهمیت پوستر های تبلیغاتی

پوستر های تبلیغاتی اهمیت بسیار زیادی دارند. این محصولات می ‌توانند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. معمولا طراحی پوستر ها برای ارسال پیام‌ به صورت غیر مستقیم انجام می شود. اصولاً از نشانه‌ ها و نماد هایی در طراحی انواع پوستر ها استفاده می‌ کنند تا موجب تحریک و الهام بخشیدن آن ها شوند. زمانی که یک پوستر تبلیغاتی طراحی خوبی داشته باشد، می‌ تواند باعث توجه ویژه افراد به آن شود. انواع پوستر های تبلیغاتی در قالب‌ های مختلف از جمله طنز، جایزه و غیره طراحی می ‌شوند که می‌ توانند باعث تشویق مخاطبان برای خرید و یا بازدید از یک محصول شوند.

پوستر آموزنده

نوع دیگری از پوستر هایی که در بازار وجود دارد، پوستر آموزنده و یا همان پوستر آموزشی است که در زمینه اطلاع رسانی کاربرد زیادی دارند. پوستر های آموزنده از نظر طراحی بسیار متفاوت هستند. شما می ‌توانید تلفیقی از تصاویر و متن را در آن بگنجانید. پوستر آموزنده در واقع دربرگیرنده اطلاعات واقعی است که هدف آن ها آموزش بیشتر مخاطبان است. از انواع پوستر های آموزنده در زمینه ‌های مختلف و در مراکز متعدد مخصوصاً در مدارس، دانشگاه ‌ها و آموزشگاه ‌ها استفاده می ‌کنند. بنا به نوع کاربردی که این پوستر ها دارند، دارای طرح‌ های مختلفی می‌ باشند.

اهمیت پوستر های آموزنده

پوستر های آموزنده بر خلاف پوستر های دیگر بر مبنای واقعیت طراحی می‌ شوند و سعی می‌ کنند اطلاعات بیشتری به مخاطبان ارائه دهند. در انواع پوستر های دیگر بینندگان با نگاهی گذرا از آن ها عبور می‌ کنند اما در پوستر های آموزنده باید به صورت اصولی در این زمینه آموزش‌ های لازم را صورت بگیرد. محتوای درج شده در پوستر های آموزشی باید مطابق با استانداردها و اصولی انجام بگیرد. بسته به نوع متن و محتوای استفاده شده، طراحی‌ ها و رنگ بندی ‌های مختلفی در انواع پوستر ها به کار گرفته می ‌شود.

پوستر انگیزشی

پوستر انگیزشی که به آن ها پوستر های تاییدی هم گفته می ‌شود، نوعی برگه چاپ شده هستند که هدف آن ها الهام بخشیدن است. معمولا این پوستر ها حاوی نقل قول ‌های انگیزشی با کپی هوشمندانه و جذاب هستند که می ‌توانند برای تاثیر بیشتر بر احساسات بیننده استفاده شوند. اکثراً طراحی پوستر های انگیزشی مثبت است و هدف آن ها این است که بیننده بتواند حس خوبی داشته باشد.

اهمیت پوستر های انگیزشی

استفاده از پوستر انگیزشی اهمیت زیادی دارد، زیرا این نوع پوستر ها محتوای خاص دارند. پوسترهای انگیزشی برخلاف دیگر پوستر ها هستند که معمولاً اطلاعات را یا به صورت تکه‌ای و یا به صورت طولانی‌تر ارائه می‌ دهند. پوستر انگیزشی طراحی منحصر به فردی دارد. متن ‌های استفاده شده در پوستر های انگیزشی معمولاً از کلمات مثبت برای ایجاد احساسات مثبت در افراد استفاده می ‌شود. معمولا پوستر های انگیزشی در زمینه‌ های هنری بیشتر کاربرد دارند. بسیاری از افراد در خانه‌ و یا در محل کار خود و یا در مراکزی که در آن فعالیت می‌ کنند، از پوسترهای انگیزشی استفاده می کنند.

پوستر فیلم

پوستر فیلم همانطوری که از نام آن مشخص است، برای تبلیغ و معرفی فیلم استفاده می ‌شود. در واقع پوستر فیلم یک نوع پوستر تبلیغاتی است که زمان اکران و مشخصات یک نوع فیلم را به مخاطبان خود ارائه می ‌دهد. پوستر های فیلم وظیفه دارند تا حس رغبت در بینندگان ایجاد کنند. به همین خاطر تصاویری به صورت خلاصه از فیلم با رنگ‌ های مناسب بر روی آن طراحی می‌ شود.

ویژگی پوستر فیلم

پوستر های فیلم نوعی پوستر های تبلیغاتی است اما نسبت به آن ها برجسته‌تر می باشند، زیرا هدف مشخص و پیام واضحی به مخاطبان دارند. استفاده کردن از یک پوستر فیلم مناسب باعث می‌ شود که افراد رغبت بالایی برای مشاهده آن فیلم داشته باشند. اهمیت طراحی انواع پوستر های فیلم بسیار زیاد است. اگر در طراحی این پوستر ها از اصول لازم استفاده شود، می ‌توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.

پوستر رویداد

نوع دیگر از پوستر های موجود در بازار پوستر های رویداد هستند که می ‌توانند توضیحی کامل از یک رویداد را نشان دهند. پوستر های رویداد می‌ توانند یک رویداد از آینده را ارائه دهند و یا اطلاعاتی در زمان حال و یا یک نوع رویداد خاصی در گذشته را به طور عملی نشان دهند. اگر طراحی پوستر های رویداد به صورت اصولی انجام بگیرد، می ‌توانند علاقه شرکت کنندگان برای داشتن اطلاعات بیشتر را به همراه داشته باشند.

ویژگی پوستر

رویداد پوستر های رویداد اصولاً به صورت برجسته چاپ می ‌شوند. طراحی این پوستر ها باید به گونه ای باشد که به سرعت و بدون هیچگونه وقفه‌ای به بیننده بگوید که چه انتظاری از این رویداد دارد. نوع طراحی‌ های موجود در این پوستر باید با موضوع و هدف مطابقت زیادی داشته باشد. پوستر های رویداد باید بتوانند افراد مد نظر خود را به خوبی جذب کنند. در این زمینه نوع طراحی و سبک‌ های به کار رفته در طراحی اهمیت زیادی دارد تا مخاطبان بتوانند درگیر آن شوند. استفاده از رنگ‌بندی ‌های مناسب تاثیر بسیار زیادی در نحوه انتقال پیام به مخاطبین دارد.

پوستر مسافرتی

دسته دیگر از انواع پوستر ها که ممکن است قبلا نام آن را شنیده‌اید و یا این پوستر ها را در مکان ‌های مختلفی مشاهده کرده باشید، پوستر های مسافرتی است. معمولا در رسانه ‌های اجتماعی و یا دفاتر مسافرتی و هواپیمایی پوستر های مسافرتی را مشاهده کرده‌ اید. معمولا پوستر های مسافرتی به گونه طراحی و چاپ می ‌شوند که نسبت به مکان ‌های واقعی زیباتر جلوه می‌کنند. هدف از طراحی و چاپ انواع پوستر های مسافرتی آن است که بینندگان برای دیدن برخی نقاط از جهان ترغیب شوند. زمانی که آژانس‌ های مسافرتی و یا تور های مختلف از پوستر های مسافرتی استفاده می ‌کنند، می ‌توانند مشتریان زیادی را ترغیب کنند تا به مکان‌ های مختلف مسافرت کنند.

ویژگی پوستر مسافرتی

پوستر های مسافرتی در واقع پوستر های مخصوص سفر هستند و جز معدود پوستر هایی هستند که شما می‌ توانید تجسم بسیار خوبی با مشاهده آن ها داشته باشید. این پوستر ها طراحی ‌های مدرنی دارند و از سبک‌ های کاملاً به روز استفاده می ‌شوند و می ‌توانند جذابیت مکان‌ های مختلف را بهتر از نمونه ‌های واقعی نشان دهند. انواع پوستر ها در اندازه‌ ها، مدل‌ ها و طرح‌ های گوناگون وجود دارند که شما می ‌توانید بنا به نوع هدف و مقاصد خود از آن ها استفاده کنید.

پوستر تحقیق

نوع دیگر از پوستر های تهیه شده پوستر های تحقیقاتی هستند که معمولاً در دانشگاه‌ ها و نمایشگاه‌ ها، همچنین کنفرانس‌ ها و همایش‌ ها از این پوستر ها استفاده می‌ شود. طراحی و ساختار پوستر های تحقیق متفاوت با سایر پوستر ها است. معمولا این پوستر ها دارای متن های بسیار زیادی هستند. حجم زیادی از اطلاعات که دربردارنده نمودار ها و جداول است در درون این پوستر ها وجود دارد. استفاده کردن از تمامی عناصر ذکر شده برای آن است که بتوانند اطلاعات لازم را به مخاطبان انتقال داده و به هدف مد نظر خود دست پیدا کنند.

ویژگی پوستر تحقیقاتی

معمولاً پوستر های تحقیقاتی دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی هستند. آن ها محتوای آموزنده‌ای دارند. ماهیات پوسترهای تحقیقاتی جدیست و تمامی موارد گفته شده در داخل پوستر ها بر مبنای علم و واقعیت است. معمولاً این نوع پوستر ها بنا به هدف مخاطبان در زمینه‌ های مختلفی تولید می‌ شوند. پوستر های تحقیقاتی از نظر بار محتوایی و معنایی سنگین ‌ترین نوع از پوستر ها هستند که بینندگان باید برای خواندن آن وقتی بیشتری صرف کنند. رشته ‌های علمی مختلف پوستر های مربوط به خود را دارند که در گردهمایی ‌های علمی از آن ها استفاده می‌ کنند.

پوستر سیاسی

پوستر های سیاسی در زمره پوستر های تبلیغاتی قرار می ‌گیرند که اولین بار در قرن نوزدهم برای اطلاع رسانی جنگ‌ ها از این پوستر ها استفاده کرده اند. امروزه بسیاری از احزاب سیاسی برای اطلاع رسانی درباره کاندیدای انتخاباتی و یا کمپین‌ های انتخاباتی از این نوع پوستر ها استفاده می‌ کنند. معمولاً این پوستر ها دارای اسپانسر هایی هستند که شما وقتی این پوستر را از نزدیک ببینید لوگو، نام و برند مربوطه را بر روی آن می ‌توانید مشاهده کنید. پوستر فشن پوستر های فشن جز پوستر هایی هستند که دارای ساختار های بسیار مستقیم و ظاهر جذابی هستند.

پوستر های فشن

اغلب دارای تصویر بزرگی هستند که اطلاعات مربوط به مدل، نام برند، لوگو و یا شعار محصول را در خود دارند. معمولا این پوستر ها اکثرا توسط برند های بزرگ استفاده می ‌شوند تا بتوانند محبوبیت برند خود را در بین مردم افزایش دهند.

پوستر شرکتی

پوستر های شرکتی همانطوری که از نام آن مشخص است، توسط بنیانگذاران شرکت‌ های مختلف برای تبلیغ محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌ شود. هدف از طراحی پوستر های شرکتی، تبلیغ خدمات و یا محصولاتی است که می‌ تواند در حالت کلی برند مربوطه را تبلیغ کند. در پوستر های شرکتی هدف اصلی از طراحی، معرفی برند شرکت است. شرکت‌ هایی که از پوستر های شرکتی برای تبلیغ و برندسازی خود استفاده می‌ کنند، معمولاً سعی دارند از تم‌ ها، المان‌ ها و طرح‌ های مناسبی استفاده کنند. پوستر های شرکتی اغلب اوقات می‌ توانند اطلاعات خاصی در ارتباط با محصولات، سرویس‌ ها و خدمات جدید را در اختیار مشتریان قرار دهند.

پوستر کمپین

پوستر های کمپین در واقع مجموعه ای از انواع پوستر هایی هستند که درباره یک موضوع مشخص طراحی شده‌اند که هدف آن ها آگاهی بخشی است. معمولاً برند هایی از پوستر های کمپین استفاده می‌ کنند تا بتوانند مخاطبان خود را به وسیله مجموعه پوستر های به هم پیوسته درگیر کنند. شما ممکن است در سطح شهر با پوستر های کمپین روبرو شوید که همه آن ها دارای طراحی و ایده پردازی یکسانی هستند. به این پوستر ها، پوستر های اطلاع رسانی کمپین هم گفته می ‌شود.

پوستر دیجیتال

امروزه با دیجیتالی شدن تمامی روش‌ های ارتباطاتی، کسب و کار ها نیز بازاریابی خود را به صورت دیجیتالی انجام می‌ دهند. این موضوع باعث شده است که بازاریابی سنتی تحت تاثیر قرار گرفته و پوستر های چاپ شده بیشتر از نوع پوستر های دیجیتالی باشند. دقت داشته باشید که پوستر های دیجیتالی چاپ نمی ‌شوند بلکه آن ها می ‌توانند به صورت متحرک در فضا و یا بر روی صفحه نمایش ال ای دی به نمایش گذاشته شوند. معمولاً پوستر های دیجیتالی قابلیت استفاده مجدد را دارند و شما می‌ توانید با یک بار طراحی، آن را چندین بار در مکان‌ ها و رویداد های مختلف استفاده کنید. حتماً در طراحی پوستر های دیجیتالی به رنگ‌بندی آن ها توجه بسیار ویژه‌ای داشته باشید.

مزایای استفاده از انواع پوستر تبلیغاتی

پوستر تبلیغاتی دارای مزایای بسیار زیادی است که همین موضوع باعث شده از آن در زمینه ‌های مختلفی استفاده شود. در ادامه بحث می‌ خواهیم در ارتباط با مزایای مختلف پوستر های تبلیغاتی نکاتی را برای شما بیان کنیم. پس با ما همراه باشید تا بتوانیم اطلاعات درستی در اختیار شما قرار دهیم.

سایز منعطف

پوستر های تبلیغاتی دارای ویژگی‌ های بسیار زیادی هستند که یکی از مهمترین ویژگی‌ هایی که می‌ توانیم به آن اشاره کنیم، امکان چاپ پوستر در سایز ها و ابعاد مختلف است. در واقع شما می ‌توانید یک پوستر را در ابعاد کوچک برای تبلیغ بر روی شیشه سوپرمارکت‌ ها چاپ کنید. هم چنینمی‌ توانید از پوسترهای تبلیغاتی در ابعاد بسیار بزرگ برای ترویج بهتر کسب و کار خود نیز استفاده کنید. به طور کلی هیچگونه محدودیتی در انتخاب اندازه این پوستر ها نخواهید داشت و متناسب با نوع هدف و نیاز خود می‌ توانید اقدام به چاپ این محصولات کنید.

دوام بالا

از دیگر ویژگی‌ های مهم پوستر ها که می‌ توانیم به آن اشاره کنیم، ماندگاری طولانی مدت است. معمولاً پوستر ها نسبت به سایر روش های تبلیغاتی از جمله چاپ تراکت دارای دوام بالایی هستند. شما فرض کنید برای تبلیغ محصولات خود از تراکت استفاده می ‌کنید. مخاطب بعد از خواندن، آن را دور می‌اندازد. اما زمانی که برای تبلیغ محصولات خود از پوستر استفاده می‌ کنید، ممکن است تا ماه ها در محل خود باقی بماند. همچنین انواع پوستر هایی طراحی و تولید می‌ شوند که شما می ‌توانید آن را در هنگام شب هم مطالعه کنید.

ارزان قیمت

روش‌ های تبلیغاتی بسیار متنوعی وجود دارند که اگر به صورت اصولی و خلاقانه طراحی شوند، می‌ توانند بازدهی بسیار خوبی در تبلیغات شما داشته باشند. برخی از روش‌ های تبلیغاتی ممکن است برای شما هزینه ‌های بالایی در پی داشته باشد. اما اگر شما بتوانید از پوستر های تبلیغاتی استفاده کنید، قیمت‌ های آن برای شما مناسب‌تر خواهد بود. میزان ماندگاری پیام در پوستر های تبلیغاتی بسیار بالاتر است و از همه لحاظ می‌ توانیم صرفه اقتصادی بالای این پوستر ها را مشاهده کنیم.

تنوع زیاد

پوستر ها در تنوع بسیار بالایی هستند که شما می ‌توانید در هر نوع رویداد برای اطلاع رسانی و یا افزایش فروش و همچنین تبلیغات خود از این محصولات استفاده کنید. پوستر ها از رنگ، متن و تصاویر تشکیل شده اند که می‌ توانیم به صورت سفارشی آن ها را چاپ کنید. استفاده کردن از انواع پوستر ها با طراحی خلاقانه باعث می ‌شود که توجه افراد زیادی به آن ها جلب شود.

قدرت یادآوری

پوستر ها این قابلیت را دارند که بتوانند به طور مکرر پیام و مفهوم را به مخاطبان انتقال دهند. به عنوان مثال فرض کنید فردی پیامی را فراموش کرده و اگر دوباره پیام را در پوستر های مربوطه ببیند، دوباره برای او یادآوری خواهد شد.

پوستر فرهنگی چیست؟

پوستر فرهنگی روشی است که ملت‌ ها می ‌توانند به وسیله آن با آداب و رسوم قوم‌ ها و ملیت ‌های مختلف جهان آشنا شوند. هر ملتی دارای فرهنگ غنی است که می‌ تواند آن را به افراد جهان معرفی کند. بسیاری از ملل‌ ها از جمله آفریقا، هند و چین سعی کرده‌ اند با استفاده از چاپ و انتشار پوستر های فرهنگی، آدام و رسوب خود را حفظ کرده و همچنین آن را به مردم دیگر نقاط جهان انتقال دهند. در کشور ایران نیز از پوستر های فرهنگی در اعیاد و مناسبت های مختلف چون عید نوروز، عید غدیر و یا مکان‌ های باستانی چون تخت جمشید و مکان‌ های مذهبی استفاده می ‌شود. این پوستر ها در واقع هویت آن ملت و کشور را نشان می دهند.

جمع بندی

وقتی صحبت از انواع پوستر می‌ شود، در واقع ممکن است شما به چند نوع پوستر هایی که به متداولا آن ها را مشاهده کرده اید فکر کنید. اما بدانید که پوستر ها انواع مختلفی دارند و جهت اهداف مختلف از آن ها استفاده می ‌شود. شما می ‌توانید با استفاده از پوستر ها اطلاعات مهم، مفاهیم احساسی و موضوعات دیگر را به راحتی به مخاطبان انتقال دهید. نحوه انتقال پیام به مخاطب و ایجاد ارتباط با آن ها با استفاده از تصاویر و متن ‌هایی است که شما می ‌توانید به صورت آزادانه از آن ها استفاده کنید. استفاده از انواعپوستر ها می تواند نقش بسیار مهم و برجسته‌ای در جلب توجه مخاطبان داشته باشند. شما می ‌توانید با روش‌ های مختلف از جمله روش چاپ دیجیتال و یا روش چاپ پوستر ها در تیراژ‌ های دلخواه خود پوسترها را چاپ کنید.