تاریخچه چاپ لیبل در صنعت چاپ

تاریخچه چاپ لیبل در صنعت چاپ

نویسنده: ansarchap
انتشار: دوشنبه, 10 مهر 1402

در این مطلب می‌ خواهیم به شما اطلاعاتی در ارتباط با انواع مختلف لیبل‌ ها ارائه دهیم. در ابتدا لازم است در مورد اینکه لیبل‌ ها چه نوع محصولاتی هستند، مطلبی ارائه دهیم. در اینجا می دانید که طراحی و چاپ لیبل ها از کجا شروع شده‌ و در چه انواعی هستند. در ادامه می‌ خواهیم به انواع روش‌ های چاپ لیبل اشاره کنیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید. از اولین لیبل ‌هایی که طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفت، بیش از ۴۰۰ سال می‌ گذرد.

تا قبل از این دوران روش‌ های چاپ به شکل امروزی رایج نبودند. در زمان ‌های گذشته فرایند چاپ لیبل به صورت دیگری بود. در آن زمان طرح‌ های برجسته را با فشار روی کاغذهای دست ساز نقش می ‌بستند و به شکل لیبل در می‌ آوردند. همچنین بر روی چوب و یا فلز تصاویر را برش می‌ دادند و توسط یک پرس دستی چوبی با مکانیسم ‌های بسیار ساده اقدام به چاپ می‌ نمودند.

تاریخچه چاپ لیبل

در اروپا تاریخچه چاپ لیبل به قرن نوزدهم بر می گردد. در اوایل قرن نوزدهم که در اروپا انقلاب صنعتی شکل گرفت، تغییرات چشمگیری در دنیای چاپ هم انجام شد. به مرور دستگاه‌ های چاپ مختلفی تولید شدند تا برای چاپ لیبل‌ ها مورد استفاده قرار بگیرند. اولین دستگاه‌ های چاپ لیبل به صورت دستگاه‌ های چاپ استوانه ‌ای بودند که می‌ توانستند فرایند چاپ افست را به گونه ‌ای ابتدایی‌ تر بر روی کاغذهای مقاوم ایجاد کنند. در دهه ۱۸۰۰ میلادی، کاغذهای روکش‌ دار تولید شدند که امکان چاپ رنگی بر روی آنها وجود داشت. این موضوع باعث روی کار آمدن انواع مختلفی از لیبل ‌ها شد. نتیجه آن شد که ما توانستیم لیبل‌ ها را با توجه به شکل امروزی و مرسومی که وجود دارد مشاهده کنیم.

برچسب های کاغذی اولیه

موادی که در تهیه و چاپ لیبل‌ های اولیه استفاده می‌ شود، معمولاً از نوع برچسب‌ های کاغذی است. برچسب‌ های کاغذی اولیه ویژگی‌ های مشابه با اکثر برچسب‌ های کاغذی امروزی را دارند. یعنی در برابر رطوبت و آلودگی دوام آنها کم است. زمانی که برچسب‌ های کاغذی اولیه را در محیط‌های اسیدی قرار دهید، به مرور مشاهده می‌ کنید که دوام خود را از دست می دهند. با گذشت زمان و پیشرفت علم و دانش، روز به روز از ترکیبات شیمیایی جدیدتری در ساخت لیبل‌ ها استفاده کردند.

این لیبل ها توانستند تنوع بیشتری پیدا کنند که در برابر محیط‌ های مختلف مقاومت خوبی داشته باشند. برچسب‌ هایی که در ابتدا تولید می‌ کردند، قابلیت چسبیدن به هر نوع سطوحی را نداشتند، اما امروزه برچسب‌ هایی تولید شدند که شما می‌ توانید بر روی سطوح مختلف به راحتی آنها را بچسبانید. به طور کلی کارایی برچسب ‌هایی که امروزه تولید می‌ شوند، بسیار زیادتر بوده و در زمینه ‌های گوناگون قابلیت استفاده را دارد.

مطالب مرتبط:   لیبل شیشه ای

تاثیرات چاپ لیبل در دنیای امروز

امروزه تاثیرات چاپ لیبل گسترش زیادی پیدا کرده و در زمینه‌ های مختلف از آن استفاده می‌ کنند. مهمترین زمینه‌ های چاپ لیبل در حوزه تبلیغات و بازاریابی برای معرفی کردن برند و محصولات است. در واقع لیبل‌ ها حاوی اطلاعات خاصی هستند که می ‌توانند ذهن مخاطبان را درگیر کرده و به طور اصولی باعث جلب توجه افراد شوند. لیبل ‌ها محصولاتی هستند که ممکن است جنس‌ هایی از کاغذ، پارچه و یا فلز داشته باشند. این محصولات بر روی سطوح مختلفی چسبانده می‌ شوند.

همین موضوع باعث شده که نوع چسب استفاده شده و قدرت چسباندگی آنها با همدیگر تفاوت بسیاری داشته باشد. اطلاعات بسیار مختلفی بر روی چاپ لیبل‌ ها درج شده و در اختیار مخاطبان قرار می ‌گیرد. به طور کلی تمامی اطلاعات کلی از جمله قیمت محصولات که مشتریان می‌ خواهند از اطلاع داشته باشند، روی لیبل ها درج شده است.

نکات مهم در چاپ لیبل

برای آنکه بتوانید یک نوع چاپ لیبل با ظاهر زیبا و طراحی فوق العاده داشته باشید، باید به چند نکته توجه کنید. لیبل‌ ها باید ظاهری ترغیب کننده داشته باشند تا بتوانند خریداران را به خود جذب کنند. به همین خاطر طراحی لیبل اهمیت زیادی دارد و لازم است که به موارد متعددی در این زمینه توجه شود.

یکی از مهمترین عاملی که باید در هنگام طراحی و چاپ لیبل به آن دقت زیادی داشته باشید، نوشته‌های درج شده بر روی چاپ لیبل است. زمانی که شما لیبل‌ هایی با اندازه‌ های کوچک دارید، لازم نیست که اطلاعات زیادی روی آن درج شود. کافیست که نوشته‌ هایتان به صورت خلاصه و مفید روی آن چاپ شود. معمولاً در طراحی و چاپ لیبل‌ ها به چند نقطه باید دقت زیادی داشته باشید که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

معمولا اطلاعات درج شده در لیبل‌ ها شامل نام محصول، برند محصول، واحد اندازه‌گیری و همچنین شرح کوتاهی از محصول است. دقت داشته باشید که اطلاعات در عین کوتاه بودن باید کامل و جامع باشد تا باعث خسته کردن مخاطبان نشود. اگر بتوانید طراحی لیبل ‌ها را بر عهده افراد حرفه ‌ای و کاردان بسپارید، در این صورت می‌توانید با خیال راحت اقدام به چاپ لیبل ‌های مد نظر خود نمایید.

کاربرد لیبل

کاربرد لیبل بسیار گسترده و همه جانبه است که در زمینه‌ های مختلفی می‌ توانیم به آن اشاره کنیم. تنوع لیبل‌ ها و کاربرد آنها به قدری زیاد است که نمی‌ توانیم به یک نمونه واحد از آن اشاره داشته باشیم. به طور کلی لیبل ‌ها محصولاتی هستند که در صنایع خوراک، پوشاک، آرایشی و بهداشتی برای بسته‌ بندی‌ های مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند. با توجه به اهمیت بسیار زیادی که لیبل ‌ها دارند، روز به روز استفاده از آنها بیشتر شده و شاهد تولید انواع متنوع از این محصولات در بازارهای جهانی هستیم. در ادامه می‌ خواهیم شما را با انواع مختلفی از لیبل‌ های موجود در بازار و روش‌ های چاپ آن آشنا کنیم.

صنایع مختلف مصرف کننده لیبل

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، صنایع مختلفی وجود دارند که در زمینه طراحی و چاپ انواع مختلفی از لیبل‌ ها فعالیت دارند. در ادامه می‌ خواهیم به چند نمونه از مهمترین صنایعی که به عنوان استفاده کنندگان اصلی لیبل‌ ها هستند، اشاره داشته باشیم. صنایع غذایی و تولید مواد خوراکی در بسته‌ بندی محصولات خود از لیبل ‌های مخصوصی استفاده می‌ کنند.

صنعت مد و پوشاک نیز معمولاً از نوع لیبل‌ های پارچه‌ ای برای برندسازی و اطلاع رسانی محصولات خود استفاده می‌ کند. در صنعت خودروسازی شاهد تولید انواع مختلفی از لیبل‌ ها با جنس‌ هایی چون متالایز و یا فلزی هستیم. بسیاری از محصولات نفتی و شیمیایی تولید شده، از لیبل‌ های مخصوصی استفاده می ‌کنند که بتواند در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی داشته باشد. در صنایع ساخت محصولات ساختمانی و همچنین محصولات برقی و کامپیوتری شاهد تولید لیبل‌ های مخصوصی هستیم.

انواع لیبل بر اساس جنس

همانطوری که قبلاً به آن اشاره کردیم، لیبل ‌ها در انواع مختلف و متنوعی تولید شده‌ اند که بر همین اساس دارای کاربردهای متنوعی هستند. در ادامه می‌ خواهیم به انواع لیبل‌ های موجود در بازار اشاره کنیم تا بتوانید با آنها بیشتر آشنا شوید. 

لیبل کاغذی

رایج ‌ترین نوع از لیبل ‌های موجود در بازار، لیبل ‌های کاغذی هستند که در صنایع مختلف از آنها استفاده می‌ شود. لیبل ‌های کاغذی در واقع کاغذهای نازکی هستند که یک طرف آنها خاصیت چسبندگی دارد و در سمت دیگر آن فرایند چاپ انجام می‌ گیرد. معمولاً لیبل‌ های کاغذی جز ارزان ‌ترین، در دسترس‌ ترین و سریع ‌ترین نوع از لیبل‌ هایی هستند که می ‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. روش‌ های مختلفی برای چاپ لیبل ‌های کاغذی وجود دارد که مشتریان بنا به نوع صرفه اقتصادی که دارد هر کدام از این روش‌ ها را انتخاب می ‌کنند. معمولاً فرایند چاپ لیبل‌ های کاغذی به دو صورت لیبل مات و لیبل براق انجام می‌ گیرد که انتخاب هر کدام بسته به نیاز و سلیقه مشتریان دارد.

لیبل سلفون

دسته دیگر از لیبل‌ های موجود در بازار، لیبل‌ های سلفونی است. لیبل‌ های سلفونی در واقع همان برچسب‌ های کاغذی هستند که روی آنها به وسیله یک سلفون مات و یا براق پوشانده شده است. لیبل سلفون در برابر پارگی، رطوبت و کثیفی‌ها می ‌تواند مقاومت خوبی داشته باشد.

لیبل گچی

نوع دیگر از لیبل‌ ها که چسبندگی قوی داشته و در مقابل دارای بافتی سست است، لیبل ‌های گچی نامیده می ‌شود. لیبل های گچی در برابر کنده شدن بسیار مقاوم هستند و بعد از کنده شدن دیگر شکل اولیه خود را نخواهند داشت. به همین خاطر به لیبل ‌های گچی، لیبل های خرد شونده هم گفته می ‌شود.

لیبل پی وی سی

لیبل‌ های پی ‌وی‌ سی ‌محصولاتی هستند که به جای کاغذ از برگه‌ های مقاوم پی‌ وی‌ سی تشکیل شده ‌اند. این لیبل‌ ها خاصیت ضد آب داشته و در هنگام غوطه ور شدن در داخل آب بافت آنها هیچگونه آسیبی نمی‌ بیند. از آنجایی که لیبل‌ های پی‌ وی ‌سی ماهیت پلاستیکی دارند، باعث شده که به عنوان یک نوع لیبل‌ های مقاوم در برابر رطوبت و پارگی معرفی شوند. همین موضوع موجب شده که دوام و طول عمر این لیبل ‌ها بالاتر برود. اصولاً لیبل های pvc در دو نوع شیشه ‌ای شفاف و یا همراه با پس زمینه سفید چاپ می‌ شوند.

لیبل متالایز

دسته ای از لیبل‌ هایی که ظاهر بسیار لوکس و زیبایی دارند، لیبل ‌های متالایز است. لیبل‌ های متالایز در ۴ مدل طلایی براق، نقره‌ ای براق، طلایی مات و نقره‌ ای مات چاپ می‌ شوند. لیبل‌ های متالایز ضمن آنکه ظاهر شیک و زیبایی دارند، از مقاومت بسیار خوبی هم برخوردار هستند.

انواع لیبل بر اساس مدل

همانطوری که می ‌دانید، تقسیم بندی‌ های متعددی برای لیبل ‌ها انجام گرفته است. یک نوع از تقسیم بندی‌ هایی که برای لیبل ‌ها انجام شده مربوط به جنس لیبل ‌ها بود که در بالا به آن اشاره مختصری کردیم. تقسیم بندی دیگری که برای لیبل ‌ها در نظر گرفته اند، مدل و نحوه استفاده از آنها است که در ادامه می‌ خواهیم توضیحاتی از آنها برایتان ارائه دهیم.

لیبل آویز

دسته ای از لیبل‌ هایی که در بازار وجود دارد، لیبل ‌های آویز است که از آن برای شناسایی شرکت و یا محصول تولید شده استفاده می‌ کنند. معمولا این نوع لیبل‌ ها به عنوان یک واسطه هستند تا بتوانند کالای مد نظر را به مشتریان معرفی کنند. لیبل ‌های آویز به عنوان معرفی کننده شرکت، نام، لوگو و امتیازات آن هستند و در حالت کلی به عنوان یک نوع بارکد شناسایی محصول معرفی می‌ شوند.

لیبل ‌های آویز در انواع مختلف و متنوع وجود دارد و شما می ‌توانید آنها را برای هر نوع محصولی که می‌ خواهید استفاده کنید. برای لیبل ‌های آویز می‌ توانید هر نوع تصاویر، بارکد و یا متن دلخواه خود را چاپ کنید. این لیبل ‌ها توسط دستگاه‌ های چاپگر مختلفی چاپ شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

لیبل چسبان

نوع دیگری از لیبل‌ هایی که در بازار وجود دارد، مربوط به لیبل‌ های چسبان است. لیبل‌ های چسبان حاوی اطلاعات مربوط به کالاها هستند و جزو کامل‌ ترین نوع لیبل‌ها معرفی می‌ شوند. همانطوری که از نام لیبل‌ های چسب مشخص است، این نوع لیبل‌ ها امکان چسبیدن بر روی سطوح مختلف را دارند. لیبل ‌های چسبان حاوی اطلاعات بسیار مهمی از مشخصات کالاهایی هستند که خریداران به دنبال این اطلاعات می باشند. اطلاعاتی چون نام محصول، امتیاز تولید، تاریخ تولید، شناسه محصول، مجوزها و ... بر روی لیبل‌ های چسبان درج می‌ شود.

لیبل امنیتی

لیبل های امنیتی جزو محصولاتی هستند که بعد از چسباندن به سطح، امکان برداشته شدن آنها به صورت سالم وجود ندارد. در صورتی که لیبل‌ های امنیتی کنده شوند، آنها به صورت قطعه قطعه شده و یا تغییر شکل یافته می ‌شوند. در نهایت امکان استفاده مجدد از آنها وجود ندارد. همین موضوع باعث شده که از لیبل ‌های امنیتی در بسیاری از محصولاتی با ارزش بالا استفاده شود.

لیبل بسته بندی

لیبل ‌های بسته ‌بندی از محصولاتی هستند که در زمینه حمل و نقل و بسته‌ بندی محصولات استفاده می‌ شوند. این لیبل ها حاوی نوشتارها و تصاویری هستند که باعث تمایز محصولات خواهند شد. علائم مختلفی بر روی لیبل ‌های بسته‌ بندی باید استفاده شود تا اشخاص بدون باز کردن جعبه بتوانند در کوتاه‌ ترین زمان ممکن، مناسب‌ ترین نوع جابجایی را برای بسته بندی ها انجام دهند.

لیبل شناسایی

گروهی دیگر از لیبل ‌ها به عنوان لیبل های شناسایی بیمار هستند که در بیمارستان‌ ها از آن استفاده می ‌شود. لیبل‌ های دستبند شناسایی بیمار در رنگ‌ های مختلفی وجود دارد که اطلاعات شخصی بیمار به همراه بارکد و شماره پرونده روی آن درج می‌ شود.

مطالب مرتبط:    لیبل هولوگرامی

لیبل چیست؟

لیبل به عنوان یک قطعه ای است که از جنس کاغذ، پارچه، فلز، ورق‌ های نازک پلاستیکی و سایر مواد تشکیل شده است. لیبل ‌ها محصولاتی هستند که امکان چسبیدن به پارچه و یا سطوح مختلف را دارند. به طور کلی لیبل ‌ها حاوی اطلاعات بسیار مهمی از محصول و برندی هستند که می‌ توانند ذهن مخاطب را درگیر کنند. تولید کنندگان محصولات سعی دارند تمامی اطلاعات کلی در ارتباط با محصول را در قالب چاپ لیبل‌ ها جای دهند. جدا از جنبه اطلاع رسانی، استفاده کردن از لیبل در محصولات به آن اعتبار بیشتری می‌ بخشد.

لیبل ها کاربردهای زیادی دارند که به طور متداول در تبلیغ و ارائه دادن اطلاعات در مورد محصول بسیار مهم هستند. اطلاعاتی چون نام تجاری، روش استفاده، بازیافت محصول، ماندگاری، تاریخ تولید و تاریخ انقضا بر روی این لیبل ها درج می ‌شود. شما می‌ توانید لیبل ‌ها را با روش‌ های مختلفی که تولید می ‌شود به بسته‌ بندی‌ های مربوط بچسبانید.

قیمت چاپ لیبل ها

موارد و فاکتورهای متعددی وجود دارد که می ‌تواند در قیمت چاپ لیبل‌ ها در بازار تاثیرگذار باشد. شما اگر قصد چاپ لیبل را دارید، باید بتوانید تمامی موارد لازم بر قیمت آن را در نظر بگیرید تا برآورد دقیقی نسبت به قیمت آن‌ ها داشته باشید. به طور کلی نوع لیبل، روش چاپ لیبل، تیراژ و اندازه هر کدام به عنوان پارامترهایی هستند که در تعیین قیمت چاپ لیبل‌ ها می‌ توانند تاثیر زیادی داشته باشند. با این حال چاپخانه‌ های مختلف قیمت‌ های متنوعی برای محصولات در نظر می ‌گیرند.

شما باید به سراغ مراکزی بروید که بهترین قیمت را برای مشتریان ارائه می‌ دهند. اما در ارتباط با چاپ لیبل همواره قیمت را در نظر نگیرید، زیرا کیفیت محصول از اهمیت زیادی برخوردار است. چاپخانه‌ های خوش نامی چون چاپ انصار در جهت جلب رضایت مشتریان سعی دارد محصولاتی با کیفیت‌ های خوب را با قیمت‌ های مناسب برای مشتریان عرضه کند.