آشنایی با انواع کاغذ

آشنایی با انواع کاغذ + مصارف مختلف آن

نویسنده: ansarchap
انتشار: یکشنبه, 09 مهر 1402

امروزه در کل دنیا از کاغذ برای نوشتن بسیاری از نامه های رسمی استفاده می‌ کنند. انواع مختلف و متنوعی از کاغذ در بازار تولید شده و استفاده می‌ شود. استفاده از انواع کاغذ در زمینه های گوناگونی است. اینگونه نیست که شما تصور کنید فقط از کاغذ در صنعت چاپ و انتشار استفاده می‌ کنند. همواره مشاهده می‌ کنیم که از این محصول برای بسته‌بندی بسیاری از کالاها هم استفاده می ‌شود. در ادامه می‌ خواهیم شما را با انواع کاغذ ها آشنا کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری از این محصولات به دست آورید. هر چقدر آگاهی شما از انواع کاغذ ها در بازار بیشتر باشد، می ‌تواند کمک بهتری کند تا انتخاب درستی داشته باشید.

معرفی انواع کاغذ

انواع مختلفی از کاغذ در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی‌ ها و مشخصات خاصی هستند. اگر شما در حوزه‌ های مربوط به کاغذ فعالیت دارید، حتماً باید با انواع کاغذ ها آشنایی داشته باشید. با ما همراه باشید تا به شما انواع مختلف از انواع کاغذ موجود در بازار را معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی به محصول ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

کاغذ تحریر

یکی از انواع کاغذ های موجود در بازار کاغذ های تحریر است. کاغذ تحریر جزء متداول‌ترین نوع از کاغذ هایی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌ کنند. معمولا کاغذ های تحریر دارای بافت و ساختار برجسته بوده و رنگ‌ سفیدی دارد. کاغذ تحریر در گرماژهای مختلفی تولید شده و در بازار می توان آن ها مشاهده کرد. معمولا در تولید کاغذ تحریر از خمیر چوب استفاده می‌ کنند که در درجه حرارت بالایی تهیه شده است.

در مرحله پایانی از فرآیند تولید انواع کاغذ، الیاف پنبه را به آن اضافه می ‌کنند تا جنس و کیفیت کاغذ را بهبود ببخشد. امروزه در مراکز مختلفی از جمله ادارات، سازمان‌ ها، بسیاری از افراد از جمله دانش آموزان و دانشجویان از انواع کاغذ های تحریر استفاده می‌ کنند. می ‌توانید این کاغذ ها را در هر کتابفروشی و یا فروشگاهی مشاهده کنید و جزو متداول ‌ترین نوع محصولات تولید شده و عرضه شده به بازار هستند.

مطالب مرتبط:   لیبل کاغذی

ویژگی کاغذ تحریر

کاغذ های تحریر در سایز و گرماژهای مختلفی تولید می شوند. شما می ‌توانید کاغذ های تحریر را در سایز های ۷۰ در ۱۰۰ و ۶۰ در ۹۰ مشاهده کنید. معمولا گرماژ کاغذ های تحریر ۵۰،۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۷۵، ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ است. متداول‌ترین زمینه مصرف کاغذ های تحریر در صنعت چاپ و تحریر برای چاپ انواع مختلفی از مجلات، سررسید ها و کتاب‌ ها است. اصولاً تمام کاغذ هایی که برای پرینت استفاده می ‌شود، از نوع کاغذ های تحریر است. بیشترین کشور هایی که در زمینه تهیه کاغذ های تحریر فعالیت دارند، کشور های چین، کره جنوبی، مالزی و اندونزی هستند.

کاغذ گلاسه

نوع دیگری از انواع کاغذ های موجود در بازار کاغذ های گلاسه هستند. این کاغذ ها دارای روکش‌ های براق، نیمه براق و مات می ‌باشند. معمولا این مدل از کاغذ ها برای بهتر شدن کیفیت چاپ، تولید می‌ شوند. جهت داشتن روشنایی بیشتر به این نوع کاغذ ها جلوه براق می‌ دهند. استفاده کردن از روکش در کاغذ ها باعث می ‌شود که سطحی با دوام بر روی کاغذ ایجاد شود. سطح با دوام ایجاد شده می‌ تواند کاغذ را در برابر هرگونه آلودگی، پارگی و یا ساییدگی محافظت کند.

معمولاً کاغذ های گلاسه بیشتر برای عملیات چاپی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. زمانی که شما برای چاپ از کاغذ گلاسه استفاده می‌ کنید، تصاویر کیفیت بالاتری خواهند داشت و متن‌ ها با وضوح بالایی قابل خواندن خواهند بود. با استفاده از انواع کاغذ های براق نور خاصیت انعکاسی بهتری پیدا می ‌کند که این موضوع باعث می‌ شود وضوح تصاویر بیشتر شود.

مشخصات کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه دارای مشخصات مخصوص به خود است. متداول‌ترین سایز های استفاده شده در تهیه کاغذ گلاسه سایز ۷۰ در ۱۰۰ و سایز ۶۰ در ۹۰ است. گرماژ هایی که در ساخت کاغذ و یا مقوای گلاسه استفاده می‌ شود به صورت ۸۰، ۹۰ ،۱۰۰، ۱۱۳، ۱۱۸، ۱۳۵، ۱۴۸، ۱۷۰، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۰۰ و ۳۵۰ است. بیشترین زمینه استفاده از کاغذ های گلاسه در تهیه انواع مجلات، جلد آن ها و تهیه کارت‌ های ویزیت است. معمولا انواع کاغذ ها و مقواهای گلاسه در چاپخانه‌ ها و انتشاراتی‌ ها از مصرف بسیار بالایی برخوردار هستند.

کاغذ گلاسه مات

نوعی از کاغذ گلاسه که به آن اشاره کردیم، کاغذ گلاسه مات است. کاغذ گلاسه مات دارای پوشش سبکی است که می ‌تواند کنتراست تصاویر را بالاتر ببرد. اما امکان انعکاس نور در کاغذ های گلاسه مات وجود ندارد. همین موضوع باعث می ‌شود که در هنگام چاپ عکس این نوع کاغذ ها درخشندگی زیادی نداشته باشند. معمولاً کاغذ های گلاسه‌ ای که دارای پوشش مات هستند، نسبت به کاغذ های گلاسه‌ ای که دارای پوشش ساده هستند، ظاهر بهتری داشته و سطح آن ها صاف‌تر بوده و بافت نرم و مخملی‌تری دارند.

موارد استفاده از کاغذ گلاسه

معمولا زمانی که می‌ خواهند رنگ‌ های ملایم‌تر را تقویت کنند، از کاغذ گلاسه مات استفاده می ‌کنند. بسیاری از چاپخانه ‌ها برای چاپ تقویم‌ و ژورنال‌ ها از کاغذ گلاسه مات استفاده می‌ کنند. امروزه در بسته‌بندی بسیاری از محصولات تزیینی استفاده از کاغذ گلاسه گسترش بسیاری پیدا کرده است. ویژگی‌ های ظاهری این محصول باعث شده که روز به روز طرفداران زیادتری داشته باشد.

کاغذ بالک

ممکن است که برخی از شما اسم کاغذ بالک را شنیده باشید. کاغذ بالک در واقع یک نوع کاغذ سبکی است که از آن برای چاپ کتاب استفاده می ‌شود. برخی از افراد به کاغذ بالک کاغذ سبز هم می ‌گویند. در تولید کاغذ بالک هیچگونه ماده شیمیایی استفاده نشده و به همین خاطر این نوع کاغذ را دوستدار محیط زیست می‌ گویند. اصولاً کاغذ های بالک نسبت به کاغذ های معمولی قطر بیشتری دارند و رنگ آن ها مایل به کرم است.

ویژگی کاغذ بالک

با وجود ضخامت بیشتری که کاغذ های بالک دارند، اما وزن آن ها سبک است، به طوری که می ‌توان در تولید کتاب‌ هایی با قطر زیاد هم از آن ها استفاده کرد. همچنین برای چاپ کتاب‌ هایی که تعداد صفحات آن ها کم باشد، استفاده کردن از این کاغذ گزینه مناسبی است. دلیل این امر آن است که در کتاب‌ هایی که قطر زیادی دارند، استفاده کردن از کاغذ بالک باعث می ‌شود که وزن آن ها کمتر شود. در کتاب‌ هایی که تعداد صفحات آن ها کم است، زمانی که شما از این کاغذ ها استفاده می‌ کنید باعث می‌ شود که قطر کتاب را بیشتر نشان دهد.

کاغذ پشت طوسی

کاغذ پشت طوسی که به آن مقوای پشت سفید هم گفته می ‌شود، گرماژ های مختلفی دارد. این کاغذ ها همانند سایر کاغذ های موجود در بازار دارای اندازه‌ های مختلفی هستند. معمولا هر چقدر لایه ‌هایی که در ساخت این نوع کاغذ ها استفاده شده بیشتر باشد، یعنی از درجه مرغوبیت بالایی برخوردار است. مقوا هایی که پشت طوسی هستند، جز محبوب‌ترین و در عین حال پر مصرف‌ترین کاغذ های موجود در بازار محسوب می‌ شوند.

این مقوا ها دارای بافت بسیار لطیفی هستند و امکان چاپ بر روی آن ها بسیار آسان است. شما اگر بخواهید بر روی این مقوا ها فرآیند چاپ را انجام دهید، کیفیت چاپ بسیار بهتری خواهند داشت. در هنگام چاپ، پخش جوهر و جذب آن بر سطح مقوا به خوبی انجام می‌ گیرد که باعث می‌ شود فرآیند چاپ با کیفیتی ایجاد شود.

کاغذ کرافت

نوع دیگری از کاغذ هایی که در بازار وجود دارد، کاغذ کرافت است. اصولاً کاغذ کرافت از خمیر حاصل از چوب‌ های نرم تولید می ‌شود. در طی فرآیند تولید کاغذ کرافت، خمیر چوب‌ های نرم تولید شده و کاغذ کرافت را تولید می‌ کند. معمولا انواع کاغذ کرافت دارای ساختار مقاوم‌تری است که انعطاف زیادی از خود نشان می ‌دهد. به همین خاطر بسیاری از افراد از کاغذ کرافت در زمینه بسته‌بندی محصولات و برای بسته بندی کردن با کارتون در حین جابجایی استفاده می‌ کنند. در تولید ساک ‌های کاغذی در ابعاد مختلف از انواع کاغذ کرافت استفاده می‌ کنند. استفاده کردن از این کیف‌ های کاغذی در فروشگاه‌ های آرایشی و بهداشتی یا پوشاک می ‌تواند بسیار مناسب باشد.

کاغذ روزنامه

دسته دیگری از کاغذ های تولید شده در بازار که قیمت‌ های بسیار مناسبی دارند و در عین حال دوام آن ها پایین است، کاغذ روزنامه می باشد. این کاغذ ها از خمیر چوب آسیاب شده به دست می‌آید که معمولاً در چاپ مجلات و روزنامه‌ ها کاربرد بسیار زیادی دارد. معمولا انواع کاغذ روزنامه جزء ارزان‌ترین نوع از کاغذ هایی است که تولید شده و شما می‌ توانید آن را به صورت عمده تهیه کرده و در صنعت چاپ استفاده کنید. معمولا کاغذ روزنامه دوام زیادی ندارد و به همین خاطر به سرعت رنگ آن زردتر شده و به مرور پوسیده خواهد شد. عمر مفید کاغذ روزنامه کم بوده و از آن در تهیه روزنامه و مجله استفاده می‌ کنند. کاغذ های روزنامه‌ از بازیافت زباله‌ هایی تهیه می ‌شوند که ما آن ها را تولید کرده‌ایم.

مطالب مرتبط: چاپ کتاب

مشخصات کاغذ روزنامه

معمولاً کاغذ های روزنامه در عرض های ۷۲ تا ۱۱۰ سانتی‌متر وجود دارند. گرماژ این کاغذ ها متنوع بوده و از ۶۰ تا ۲۵۰ گرم تولید می ‌شوند. کاغذ های روزنامه در زمینه‌ های فانتزی چون کادوی مخصوص گل، در تهیه کردن کارت دعوت و کارت تبریک، برای تهیه کردن تقویم‌ های درجه یک، دفترچه بانک، کتاب‌ های راهنما، لوازم آرایشی، گواهینامه و بسته‌بندی‌ های دیگر استفاده می ‌شوند.

کاغذ مکانیکی

شاید برایتان جالب باشد که چرا به این نوع کاغذ، کاغذ مکانیکی گفته می شود. در واقع انواع کاغذ مکانیکی جز مرغوب‌ ترین نوع از کاغذ روزنامه‌ ای است که در بازار وجود دارد. در تولید بخش زیادی از کاغذ مکانیکی از خمیر چوب استفاده می ‌شود. درصد کمی از کاغذ مکانیکی از مواد شیمیایی ساخته می شود که باعث شده مقاومت کاغذ تا حد زیادی بالا رود. همچنین برای آنکه بتوانند ضمن افزایش مقاومت، رنگ آن را سفیدتر کنند، به آن یک نوع مواد شیمیایی سفید کننده اضافه می‌ کنند. این کاغذ کاربرد های خاص خود را دارد و در بازار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاغذ شیمیایی 

دسته دیگر از کاغذ هایی که می‌ خواهیم به آن اشاره کنیم، انواع کاغذ های شیمیایی هستند که از کمی خمیر چوب در تهیه آن ها استفاده ‌می شود. بیشترین خمیر استفاده شده در تهیه این نوع کاغذ ها خمیر شیمیایی است. در ساختار کاغذ شیمیایی حدود ۹۰ درصد از خمیر شیمیایی استفاده می ‌شود. معمولاً این نوع کاغذ دارای دوام و رنگ خوبی است و می‌ توان از آن به عنوان کاغذ های تحریر، کاغذ های مجلات و یا فتوکپی استفاده کرد. این کاغذ ها دارای درجه رنگ پذیری مطلوبی هستند، اما کیفیت چاپ رنگی انجام شده بر روی آن ها به اندازه کاغذ های گلاسه نیست. شما می ‌توانید این نوع کاغذ ها را به عنوان کاغذ های سبکی بنامید که برای چاپ کردن سربرگ‌ های اداری و یا جزوات آموزشی می ‌توانند مناسب باشند.

کاغذ انجیلی

کاغذ انجیلی یک نوع کاغذ چاپ بسیار نازکی است که وزن سبکی داشته و رنگ آن تا حدودی مات است. معمولاً در تولید این نوع کاغذ ها در حدود ۲۵ درصد از پنبه و کتان استفاده می‌ کنند. انواع کاغذ های انجیلی جزو کاغذ های درجه یک هستند که عمر طولانی دارند و معمولاً برای چاپ کتاب‌ های خاص از این نوع کاغذ ها استفاده می‌ شود.

کاغذ کتان

کاغذ کتان را در گروه کاغذ های بافت دار و فانتزی طبقه‌بندی می‌ کنند. کاغذ کتان نسبت به زیبایی ظاهری و کیفیتی که دارد، قیمت‌ آن مناسب‌تر است. شما می ‌توانید انواع کاغذ کتان را در انواع مختلف چون کتان ایتالیا، کتان کبریتی، کتان کهلر آلمان و کتان اجلاس مشاهده کنید.

کتان کهلر‌ آلمان

یکی از با کیفیت‌ترین نوع کاغذ های کتان نوع کتان کهلر آلمان است که گرماژ ۳۰۰ گرمی دارد. بافت این کاغذ شامل یک سری خطوط موازی و برجسته‌ ای است که به صورت نامنظم در طول کاغذ وجود دارد. از انواع کاغذ کتان کهلر در تهیه انواع مختلفی از کارت های ویزیت‌ استفاده می ‌شود که ظاهری شکیل و زیبا به آن ها می‌ دهد.

کتان کبریتی

دسته دیگری از کاغذ های کتان موجود در بازار، کتان کبریتی است که دارای بافت‌ های منظم موازی و برجسته است. انواع کاغذ های کتانی کبریتی گرماژ ۳۰۰ گرم دارند. این نوع کاغذ ها نیز همانند سایر کاغذ های کتان در ساخت کارت ویزیت استفاده می‌ شوند.

کتان ایتالیا

معمولاً کاغذ کتان ایتالیا دارای بافت ‌های افقی و عمودی است که باعث می‌ شود مربع‌ های ریزی تشکیل دهد. گرماژ کاغذ کتان ایتالیایی ۳۰۰ گرمی بوده و استفاده از آن در تهیه انواع کارت های ویزیت‌ فانتزی و لاکچری بسیار متداول است. کتان امباس‌ کتان امباس بافت مشابه با کتان ایتالیا دارد. خطوط افقی و عمودی موجود در روی این کاغذ ها به صورت متقاطع همدیگر را قطع می‌ کنند و شما می‌ توانید برای کار های فانتزی از این نوع کاغذ ها استفاده کنید.

کاغذ کارتی

کاغذ های کارتی جز کاغذ های صاف و بدون بافت هستند که معمولاً در چاپ کارت ویزیت از آن ها استفاده می‌ کنند. انواع کاغذ کارتی بافتی شبیه به کاغذ های گلاسه دارد اما سطح آن ها کمی زبرتر بوده و مثل کاغذ های گلاسه صیقلی نیست.

کاغذ پوستی

کاغذ های پوستی به صورت کاغذ های سفید رنگ نیمه شفافی هستند که ضخامت نازکی دارند. معمولا یک طرف کاغذ های پوستی حالت روغنی دارد و طرف دیگر آن ها حالت زبرتری دارد. کاغذ های پوستی در صنعت چاپ و بسته‌بندی کاربرد های زیادی دارد. شما می‌ توانید برای بسته‌بندی داخلی محصولات مختلف چون لباس، کیف و کفش از آن استفاده کنید. از دیگر کاربرد های کاغذ پوستی برای تهیه الگوی نقشه کشی بسیار مناسب است. کاغذ پوستی در شیرینی پزی و آشپزی جز کاغذ های مناسبی است که شما می‌ توانید به راحتی داخل مایکروفر از آن استفاده کنید.

کاغذ مومی

کاغذ های مومی که از نظر ظاهر شبیه به کاغذ های پوستی هستند، ضخامت آن ها نازک بوده و سفید رنگ هستند و حالت روغنی شکل و نیمه شفافی دارند. تفاوت کاغذ های مومی با کاغذ پوستی در آن است که در کاغذ مومی هر دو سمت آن صیقلی شده و حالت‌ های روغنی و براقی به آن می‌ دهند. روغنی بودن دو سمت کاغذ های مومی باعث شده که بتواند در برابر رطوبت و چربی مقاومت بالایی داشته باشند. معمولاً از انواع کاغذ های مومی در بسته‌بندی مواد غذایی چون مرغ، گوشت، ماهی و انواع مختلفی از ساندویچ‌ ها استفاده می ‌شود. کاغذ های مومی برای حفظ سلامتی مواد غذایی که درون آن پیچیده شده مناسب است، زیرا در تهیه کاغذ های مومی از مواد گیاهی سالم استفاده شده است.

کاغذ پی وی سی

کاغذ های پی ‌وی ‌سی در واقع همان برگ‌ های پی ‌وی‌ سی هستند که به صورت کاغذ نیستند، اما زیر مجموعه ای از محصولات پلیمری می ‌باشند. کاغذ پی ‌وی‌ سی به خاطر داشتن خاصیت پلاستیکی خود ضد آب بوده و همین موضوع باعث شده که مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر کاغذ ها داشته باشند. کاغذ های پی‌ وی‌ سی در گرماژ پایین و در نوع پشت چسب‌دار برای تهیه کردن لیبل و برچسب می‌ توانند مناسب باشند. معمولاً انواع کاغذ های پی‌ وی‌ سی در ضخامت بالا برای تهیه کردن انواع کارت ویزیت، کارت بانکی و یا کارت‌ های بازی بسیار استفاده می‌ شوند.

کاغذ خرد شونده

کاغذ های خرد شونده که به آن ها کاغذ های گچی گفته می‌ شود، ماهیت گچ و خرد شوندگی همانند گچ را دارند. معمولا کاغذ های خرد شونده به صورت پشت چسب‌ دار برای چسبیدن به سطوح مورد نظر استفاده می‌ شود که بعد از چسبیدن نمی‌ توانید آن ها را به سالمی کنده و استفاده کنید. این کاغذ ها بعد از کنده شدن پاره می‌ شوند و به همین خاطر برای تولید کردن لیبل های امنیتی بسیار مناسب هستند. بسیاری از تولید کنندگان از کاغذ خرد شونده به عنوان برچسب گارانتی، چاپ برچسب اموال و برچسب پلمپ استفاده می‌ کنند.

کاغذ آنتیک فشرده

کاغذ آنتیک فشرده و یا همان کاغذ بافت جز کاغذ هایی هستند که در طی چندین قرن پیش آن را اختراع کرده اند. معمولا این نوع کاغذ ها به عنوان کاغذ های معمولی در ابتدای قرن نوزدهم در تولید کتاب استفاده می‌ کردند. این کاغذ ها دارای بافت یکنواختی هستند و سطح دانه‌بندی شده‌ای دارند. نحوه ساخت این نوع کاغذ ها بر روی یک تصویر سیمی و با یک توری پیوسته است. فرآیند های مختلفی در تولید انواع کاغذ آنتیک فشرده استفاده می‌ شود که باعث شده آن را از دیگر مدل‌ های کاغذ متمایز کند.

کاغذ کارتریج

نوعی از کاغذ های سنگین که کیفیت بسیار بالایی دارند، کاغذ های کارتریج هستند که برای طراحی و تصویرسازی استفاده از آن ها متداول است. معمولا کاغذ های کارتریج دارای بافت مناسبی هستند که برای هر نوع طراحی مناسب می‌ باشند. استفاده کردن از انواع کاغذ کارتریج در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و مرطوبی است، اهمیت زیادی دارد. آب و هوای گرم و مرطوب به کاغذ های کارتریج تغییر حالت نمی‌ دهند و در نتیجه این کاغذ ها جمع نمی‌ شود.

کاغذ آبست

دسته‌ای از کاغذ هایی که در بازار وجود دارد، کاغذ آبست است که در ابتدا در انگلیس این نوع کاغذ مورد استفاده قرار گرفت. ممکن است با فرآیند چاپ افست آشنا شوید که به عنوان یک نوع روش چاپی بسیار متداول است. در روش چاپ افست تصویر های رنگی از یک صفحه به رول ها منتقل شده و از آنجا بر روی سطح کاغذ انتقال یافته و چاپ می ‌شوند. کاغذهای آبست محصولاتی هستند که برای چاپ با روش چاپ افست بسیار مناسب هستند. شما می‌ توانید انواع مختلفی از مدل‌ ها، طرح‌ ها و رنگ‌ ها را با استفاده از روش چاپ افست بر روی کاغذ های آبست پیاده کنید.

کاغذ پوستر

کاغذ های پوستر در واقع همان کاغذ های باطله ای هستند که آن ها را بازیافت کرده و دارای ضریب مقاومت بالایی هستند. امروزه کاغذ های پوستر در دو نوع سفید و رنگی تولید می‌ شوند. این نوع کاغذ ها معمولاً به صورت ورقه‌ای و یا قرقره‌ای در بازار های داخلی و بین‌المللی به فروش می‌ رسند. معمولا انواع کاغذ پوستر جز آن دسته از کاغذ هایی است که استحکام بالایی دارد و در زمینه بسته‌ بندی گزینه مناسبی محسوب می‌ شود.

کاغذ دفتر حسابداری

دسته دیگری از کاغذ ها مربوطه، کاغذ هایی است که در دفاتر حسابداری از آن ها استفاده می‌ شود. از آنجایی که کاغذ دفاتر حسابداری کیفیت خوب و دوام زیادی دارند، بیشتر برای تنظیم قرارداد ها، اسناد و وصیت‌نامه ‌ها از آن ها استفاده می‌ کنند. کاغذ دفتر حسابداری معمولاً روکش‌ های ساده و یا برجسته‌ای دارند که باعث می ‌شود ظاهر کاغذ بهتر جلوه کند.

کاغذ جلد

یک نوع از کاغذ هایی که ضخامت خوب و دوام بالایی دارند و از آن می‌ توان برای جلد کردن کاتالوگ‌ ها و جزوه‌ ها استفاده کرد، کاغذ جلد است. آن چیزی که باعث شده افراد زیادی از کاغذ جلد استفاده کنند، استحکام بسیار بالای این کاغذ است که کیفیت آن را بیشتر می‌ کند. کاغذ جلد به خاطر استحکام و دوام بالایی که دارد می ‌تواند از صفحات داخلی کتاب محافظت کند، به همین خاطر یک گزینه مناسب برای جلد کتاب ها محسوب می‌ شود.

شما می ‌توانید روی جلد دفاتر انواع مختلفی از بافت‌ ها و روکش‌ ها را استفاده کنید. کاغذ های جلد باعث می ‌شوند که محتویات صفحاتی که پوشش داده ‌اند، به زیبایی نمایش داده شوند. طراحی ‌های گرافیکی که بر روی کاغذ های جلد انجام گرفته ممکن است نیاز به قالب گیری، سوراخ کاری، برجسته سازی، لمینت، لاک زدن و منگنه کاری داشته باشند. معمولا کاغذ های جلد با استفاده از روش‌ های مختلفی چاپ می‌ شوند.

کاغذ سربرگ

همانطوری که می ‌دانید، استفاده از انواع کاغذ ها متداول بوده و در زمینه‌ های مختلفی کاربرد دارند. یک نوع از کاغذ های پرکاربردی که می ‌توانیم به آن اشاره کنیم، کاغذ سربرگ است. معمولاً در مراکز دولتی و بانک‌ ها برای اسناد و اوراق مهم اداری و قرارداد ها از کاغذ سربرگ جهت ثبت استفاده می‌ کنند. 

مطالب مرتبط: چاپ سربرگ

کاغذ فتوکپی

از کاغذ های دیگری که می‌ توانیم به آن اشاره کنیم، کاغذ های فتوکپی هستند. استفاده کردن از کاغذ فتوکپی برای پرینتر ها، دستگاه‌ های فکس، دستگاه‌ های فتوکپی و وسایل مشابه بسیار مناسب است. شما می ‌توانید از کاغذ های فتوکپی در زمینه‌ های خانگی و اداری استفاده کنید. انواع مختلفی از این کاغذ ها در بازار وجود دارند که با استفاده از فناوری‌ های لیزری و یا جوهر افشان طراحی می‌ شوند.

کاغذ کاربن لس

کاغذ کاربن لس که به آن کاغذ خودکپی هم گفته می ‌شود، مدلی از کاغذ های روکش شده است که برای انتقال دادن اطلاعات ثبت شده در صفحه اول به صفحه زیرین آن را طراحی می ‌کنند. این کاغذ های خودکپی پر کاربرد هستند و معمولاً دارای یک نوع رنگ و یا جوهر های میکروکپسوله می باشند. جوهر های میکرو کپسول در کاغذ کاربن لس در قسمت پشتی صفحه بالایی قرار دارد و در قسمت بالایی صفحه زیرین یک پوشش سفالی وجود دارد که در اثر نوشتن و فشار ایجاد شده می ‌تواند واکنش نشان داده و متن را به صفحه زیرین انتقال دهد. استفاده کردن از کاغذ کاربن لس در زمینه‌ های زیادی مخصوصاً در تهیه فاکتور ها بسیار متداول است.

کاغذ واتر مارک

نوع دیگری از کاغذ های تولید شده کاغذ واتر مارک است. این نوع کاغذها دارای تصاویر ظریفی هستند که می ‌توانند به طور دائم در حین فرآیند تولید بر روی کاغذ چاپ شوند. معمولا کاغذ های واترمارک دارای علامت تجاری کارخانه، کارگاه و یا نام تجاری مربوطه هستند. کاغذ های واتر مارک در واقع نمادی از اصالت و تمایز در اسناد تجاری و شخصی محسوب می‌ شوند. فرآیند واتر مارک شدن این نوع کاغذ ها به این صورت است که نوعی غلطک سبک با یک ماده پوشش داده می‌ شود و سپس آب و نقشه برجسته را روی آن طرح می‌ دهند و بر روی کاغذ آن را چاپ می ‌کنند. شما برای آنکه بتوانید واترمارک کاغذ را مشاهده کنید، باید آن را در مقابل نور نگه دارید.

کاغذ چسب

کاغذ چسب از جمله انواع کاغذ هایی است که با روکشی از چسب ایجاد شده و در آب فعال می ‌شود. دوام و ماندگاری این چسب‌ ها بسیار بالا است و معمولاً برای آب بندی کارتون‌ ها از این نوع کاغذ ها استفاده می ‌کنند.

کاغذ فابریانو‌

نوع دیگری از کاغذ هایی که می ‌توانیم به آن ها اشاره کنیم، کاغذ فابریانو است که معمولاً در صنعت کاغذ سازی به عنوان یک برند مطرح معرفی می‌ شود. معمولا کاغذ های فابریانو جزو بهترین کاغذ های فانتزی و بافت داری هستند که می‌ توانیم انواع مختلفی از بافت‌ ها چون معمولی، صدفی، مویی و چکشی را در آن ها مشاهده کنیم.

کاغذ فابریانو کبریتی

کاغذ فابریانو معمولی که به کاغذ کبریتی هم معروف است، بافت ‌های برجسته به صورت باریک و موازی دارد که در طول کاغذ آن را می ‌کشند. معمولا گرماژ کاغذ فابریانو ۱۳ گرمی بوده و استفاده از آن در تهیه کارت ویزیت زیبایی چشمگیری به آن خواهد داد.

کاغذ فابریانو مویی

کاغذ فابریانو مویی کرم رنگ دقیقاً نام خود را بر اساس ویژگی‌ هایی که دارد گرفته است. رنگ این نوع کاغذ ها کرمی بوده و بافت‌ های ظریف و مو مانندی در درون خود دارند. این کاغذ ها دارای گرماژ ۳۰۰ گرمی هستند و برای چاپ کارت ویزیت گزینه بسیار مناسبی می باشند.

کاغذ فابریانو چکشی

کاغذ های فابریانو چکشی جز زیباترین نوع از کاغذ هایی هستند که دارای بافت برجسته و فرورفتگی همانند چکش خوردگی می‌ باشند. گرماژ این کاغذ ۳۰۰ گرمی بوده و در تولید کارت ویزیت استفاده از آن متداول است.

کاغذ فابریانو صدفی

نوع دیگری از کاغذ های فابریانو موجود در بازار کاغذ فابریانو صدفی است که ظاهری براق، متالیک و با بازتاب نور بالایی دارد. این کاغذ ها دارای جلوه درخشانی هستند که باعث می‌ شود در کار های فانتزی مختلف از آن استفاده شود. کاغذ فابریانو صدفی در چاپ کارت ویزیت و گواهینامه بسیار استفاده می‌ شود.

کاغذ اشتنباخ‌

دسته دیگر از کاغذ هایی که در بازار وجود دارد، کاغذ های اشتنباخ است که کیفیت این کاغذ ها بالا بوده و ظاهری فانتزی شکل دارند. سطح کاغذ های اشتنباخ دارای برجستگی و فرورفتگی‌ های متفاوتی است که می‌ توان آن را تا حدودی شبیه به بافت فابریانو چکشی دانست. تفاوت بین کاغذ اشتنباخ با کاغذ فابریانو در بافت آن است که کاغذ اشتنباخ بافت کمی درشت‌تری دارد. کاغذ های اشتنباخ دارای گرماژ ۳۰۰ گرمی هستند و مصارف آن ها مختلف بوده که از متداول‌ترین آن تهیه پوستر و کارت ویزیت است.

کاربرد کاغذ ها

آن دسته از محصولاتی که امروزه در زمینه‌ های مختلف کاربرد زیادی دارند، کاغذ و مقوا است. امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف در دنیا تولید می‌ شود که از آن در زمینه‌ های مختلف استفاده می‌ کنند. صنعت کاغذسازی در حالت کلی کاغذ ها را به چهار گروه تقسیم بندی می‌ کند که کاغذ های بهداشتی، کاغذ و مقوا های گرافیکی، کاغذ و مقوا های بسته‌بندی و کاغذ های صنعتی که برای مصارف الکترونیکی کاربرد دارند را شامل می شوند. معمولاً مصرف کنندگان کاغذ ها را بنا به زمینه‌ های استفاده به انواع مختلفی تقسیم کرده و آن ها را نامگذاری می ‌کنند.

گرماژ کاغذ چیست؟

حتماً در هنگام مطالعه این مطالب ممکن است این سوال در ذهن شما نقش ببندد که گرماژ کاغذ چیست؟ ما می‌ خواهیم به شما تعریفات جامعی از گرماژ کاغذ ارائه دهیم تا با آن بیشتر آشنا شوید. گرماژ در واقع همان وزن کاغذ است، به عبارت دیگر گرماژ کاغذ یعنی وزن هر متر مربع از آن کاغذ است. به عنوان مثال وقتی می ‌گوییم گرماژ کاغذ ۳۰۰ گرم است یعنی یک متر مربع از آن کاغذ دارای وزن ۳۰۰ گرمی است. مصرف کنندگان معمولا با وزن کاغذ کاری ندارند، آن ها به ضخامت کاغذ اهمیت می ‌دهند. هر موقع کاغذی گرماژ بیشتری داشته باشد، یعنی کاغذ ضخیم‌تر است و در نتیجه کیفیت آن نیز بالاتر می ‌باشد.

مثال هایی از گرماژ

معمولا نازک‌ترین کاغذ ها دارای گرماژ ۷۰ گرمی هستند و ضخیم‌ترین کاغذ ها گرماژ ۳۰۰ گرمی دارند. البته این مورد به صورت یک موضوع استاندارد و کلی نیست، اما بیشتر به این سبک متداول است. گرماژ کاغذ های استفاده شده در صفحات داخل کتاب‌ ها معمولاً ۷۰ و یا ۸۰ گرم است. گرماژ کاغذ هایی که به عنوان جلد کتاب استفاده می‌ شوند، معمولاً ۲۵۰ گرم است. اصولاً کارت های ویزیت‌ گرماژ های ۳۰۰ گرمی دارند.

کاغذ از چه چیزی ساخته می شود؟

کاغذ از محصولات پرکاربردی است که از زمان‌ های گذشته تا به امروز جایگاه بسیار بالایی در بین افراد داشته است. معمولاً کاغذ را از خمیر چوب می‌ سازند. درختانی که دارای چوب نرم هستند برای ساخت کاغذ می ‌توانند مناسب باشد. اصولاً در ساخت کاغذ از درختان مخروطی چون کاج استفاده می‌ کنند. درختانی که دارای برگ سوزنی هستند، معمولاً رشد زیادی داشته و در همه فصل‌ ها برگ دارند. اما درختانی که برگ آن ها پهن است، معمولاً در فصل پاییز و زمستان برگ‌ های خود را از دست می‌ دهند.

مطالب مرتبط:   لیبل شیشه ای

مراحل ساخت کاغذ

برای تهیه کردن خمیر کاغذ معمولاً از چوب درختان برگ تیز استفاده می‌ کنند. در ابتدا چوب را با آب به طور کامل مخلوط کرده و سپس آسیاب می‌ کنند. بعد از انجام این مراحل لیگنین موجود در خمیر را حذف می ‌کنند. خمیر به دست آمده بر روی سطح صافی ریخته می‌ شود تا در نهایت به ورقه‌ های پهنی تبدیل شود. برگه‌ های تبدیل شده را خشک کرده و از خشک کن عبور می‌ دهند تا آب اضافی را از خمیر بگیرد. بعد از انجام این مراحل عملیات صاف کردن کاغذ آغاز می ‌شود. حتماً دقت داشته باشید که قبل از برش کاغذ هرگونه پوشش رنگدانه و مواد اتصال دهنده برای آن ها اعمال شود. در زمان تهیه کاغذ، خرد کردن، بازیافت و یا بازسازی ممکن است فرآیند های مختلفی هم اعمال شود.

قیمت انواع کاغذ

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، کاغذ ها در انواع مختلف و متنوعی وجود دارند. شما می‌ توانید کاغذ هایی با جنس، اندازه و رنگ‌ های متنوع مشاهده کنید، در نتیجه قیمت‌ های مختلفی برای این محصول وجود دارد. بسته به اینکه شما بخواهید چه نوع کاغذی، در چه تعداد و از چه نوع مراکزی سفارش دهید، قیمت آن ها با همدیگر فرق می ‌کند. افراد در زمینه‌ های مختلف از انواع کاغذ استفاده می ‌کنند. زمانی که شما به عنوان مصرف کننده اصلی کاغذ هستید و می‌ خواهید به صورت عمده این محصولات را تهیه کنید، حتماً قیمت این محصولات هم برای شما اهمیت بسزایی پیدا می ‌کند. با ما همراه باشید تا تمامی نکات مربوط به انواع کاغذ و قیمت‌ های آن را برای شما بیان کنیم، در این صورت می ‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

سفارش کاغذ

روش‌ های مختلفی وجود دارد که برای تهیه انواع کاغذ می ‌توانید انتخاب کنید. چاپخانه های مختلفی هستند که در زمینه تولید انواع مختلفی از کاغذ ها فعالیت دارند. شما برای سفارش انواع کاغذ می‌ توانید به این مراکز مراجعه کرده و اقدام به ثبت سفارش محصولات کنید. شما می‌ توانید برای راحتی کار به صورت اینترنتی اقدام به ثبت سفارش محصولات نمایید.

سفارش اینترنتی کاغذ

بسیاری از تولید کنندگان انواع کاغذ به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام به عرضه محصولات خود می ‌کنند. روش سفارش اینترنتی یک روش بسیار مناسبی است که بتوانید در بازه زمانی کوتاه به محصول مد نظر خود دسترسی داشته باشید. شما با استفاده از روش سفارش اینترنتی بدون صرف وقت و هزینه می‌ توانید محصولات مد نظر خود را در هر حجم و تعدادی که می‌ خواهید سفارش دهید. زمانی که برای سفارش محصولات به صورت آنلاین و با حذف واسطه ها اقدام می‌ کنید، این موضوع می‌ تواند قیمت محصولات را تا حد زیادی کاهش دهد.