چاپ دیجیتال پارچه

چاپ دیجیتال پارچه چیست؟

نویسنده: ansarchap
انتشار: شنبه, 01 مهر 1402

روش‌ های مختلفی برای چاپ بر روی پارچه وجود دارد که یکی از این روش‌ ها استفاده کردن از چاپ دیجیتال است. چاپ دیجیتال پارچه با استفاده از پرینتر های دیجیتالی انجام می‌ گیرد. امروزه بسیاری از چاپخانه ‌ها در زمینه ارائه خدمات چاپ دیجیتال پارچه فعالیت دارند. شما می ‌توانید از هر نوع پارچه با هر نوع الیافی برای این فرآیند چاپ استفاده کنید. شرکت‌ های متعددی در زمینه چاپ دیجیتال پارچه فعالیت دارند که می ‌توانید از طریق آن ها اقدام به ثبت سفارش محصولات کنید.

شرکت چاپ انصار به عنوان یکی از بزرگترین و برترین مرکز چاپ دیجیتال پارچه است. این شرکت می‌ تواند طراحی ‌هایی با کیفیت بالا را انجام داده و با قیمت‌ های بسیار مناسب به مشتریان ارائه دهد. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید، توصیه می‌ کنیم که ادامه مطلب را با ما دنبال کنید.

خرید آنلاین چاپ دیجیتال روی پارچه

روش‌ های مختلفی وجود دارد که شما می‌ توانید با استفاده از آن ها اقدام به ثبت سفارش و خرید محصولات مد نظر خود کنید. اما امروزه یکی از بهترین روش ‌هایی که شما می ‌توانید از آن استفاده کنید، روش خرید آنلاین است. شرکت چاپ انصار شرایطی فراهم آورده تا مشتریان بتوانند به راحتی و در زمان بسیار کوتاه سفارشات مد نظر خود را انجام دهند. کافیست که به وب سایت چاپ انصار مراجعه کرده و هر نوع محصول و خدماتی را که می‌ خواهید درخواست دهید. شما با استفاده از روش آنلاین هیچگونه محدودیتی در زمان و مکان نخواهید داشت و در هر مکان و بازه زمانی می‌ توانید جنس‌ ها را خریداری کنید.

چاپ دیجیتال پارچه راکتیو‌

در طی چند سال اخیر، استفاده کردن از رنگ راکتیو بیشتر شده است. رنگ راکتیو همان رنگ واکنش پذیر است، یعنی این رنگ می ‌تواند به برخی از مواد شیمیایی واکنش نشان دهد. شما می ‌توانید مشاهده کنید که رنگ راکتیو به آب و هوا و حتی رطوبت می‌ تواند واکنش نشان دهد. همین موضوع باعث شده که رنگ‌ های راکتیو درون ظرف‌ های دربسته و در دمای پایین نگهداری شوند. در ابتدای ورود رنگ راکتیو به بازار، از آن برای الیاف سلولزی استفاده می ‌کردند. الیاف سلولزی چون پنبه، کتان و ویسکوز با استفاده از رنگ راکتیو به رنگ‌ های مختلفی در می ‌آیند. استفاده از چاپ دیجیتال پارچه راکتیو باعث می‌ شود که بر روی پنبه رنگ‌ های درخشانی ایجاد شود. چاپ عکس روی تیشرت جز گزینه هایی است که می توانید از آن استافده کنید.

مزایای استفاده از رنگ راکتیو

استفاده کردن از رنگ راکتیو دارای مزایای بسیار زیادی است که از آن جمله می ‌توانیم به ماندگاری بالای آن ها اشاره کنیم. همچنین رنگ های راکتیو به آسانی در دسترس هستند. شما می ‌توانید انواع مختلفی از رنگ‌ های راکتبو را به راحتی و در هر زمانی تهیه کنید. دلیل دسترسی بیشتر به این محصولات به این خاطر است که شما می‌ توانید هر رنگی را به رنگ اکتیو تبدیل کنید. رنگ راکتیو قابلیت حل شدن در آب دارد، زیرا این رنگ در گروه اسید سولفونیک قرار دارد.

فرایند چاپ راکتیو

مهمترین عاملی که در فرآیند چاپ راکتیو باید به آن توجه داشته باشید آن است که سطح پارچه را واکنش پذیر کنید. به همین خاطر لازم است که از مواد قلیایی کننده و نگهدارنده‌ ها استفاده کنید تا خاصیت اسیدی بودن پارچه را کاهش دهند. بعد از آنکه این چاپ انجام شد، بسته به نوع پارچه باید به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه آن را بخار دهید که به آن مرحله بخار فیکس گفته می ‌شود. اگر نمی ‌توانید فرآیند بخار فیکس را برای آن اعمال کنید، می ‌توانید به مدت ۴ دقیقه پارچه را در دمای ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه قرار دهید تا حرارت ببیند. مرحله حرارت دیدن پارچه اهمیت زیادی دارد.

شما قبل از آنکه بخواهید پارچه را بخار دهید، باید کاملا خشک باشد و حداقل لازم است که به مدت ۲۴ ساعت قبل از فرآیند بخار دادن اقدام به خشک کردن پارچه کنید. بعد از آنکه اقدام به چاپ راکتیو بر روی پارچه کردید، حتماً آن را شستشو دهید تا رنگ‌ های اضافی از روی آن پاک شود. مرحله بخار دادن و حرارت دادن باعث می شود که چاپ راکتیو ثابت بماند. استفاده کردن از چاپ راکتیو بر روی نایلون، کتان، ریون، لینن و سایر الیاف سلولزی می‌ تواند مناسب باشد.

مراحل انجام چاپ راکتیو

برای انجام چاپ راکتیو، شما باید چند مرحله را به طور دقیق انجام دهید. حتماً باید قبل از چاپ اقدام به آماده سازی پارچه کنید. سپس فرآیند چاپ دیجیتال به صورت مستقیم بر روی پارچه انجام می ‌گیرد. در نهایت پارچه را به طور کامل بخاردهی و شستشو دهید. سپس عملیات نهایی برای چاپ را انجام دهید. از آنجایی که می ‌خواهید روش چاپ راکتیو شما موفقیت آمیز باشد، باید به جزئیات بسیار زیادی توجه داشته باشید. تهیه کردن ماشین آلات مناسب، استفاده کردن از اپراتور های کار بلد می‌ تواند تاثیر خوبی بر روند کار داشته باشد.

مزایا و معایب چاپ راکتیو‌

استفاده کردن از چاپ راکتیو دیجیتال پارچه، کیفیت چاپ بالایی داشته و از شفافیت زیادی برخوردار است. طرح چاپ شده نرمی و لطافت متناسب با پارچه را دارد. این نوع فرآیند چاپ ماندگاری بالایی دارد و در برابر تابش مستقیم خورشید و شستشو می‌ تواند ثابت بماند. رنگ‌ های استفاده شده در این روش چاپ، به طور کامل به داخل الیاف پارچه نفوذ می ‌کند و ممکن است وقت زیادی از شما بگیرد.

چاپ دیجیتال اسید

نوع دیگری از فرآیند چاپ انجام شده، چاپ دیجیتال اسید است که نیاز است قبل از اقدام به چاپ آن را آماده سازی کنید. بعد از آنکه چاپ اسید انجام شد، برای آنکه بتوانید رنگ را بر روی پارچه ثابت نگه دارید لازم است که اقدام به فیکس کردن آن با استفاده از بخار کنید. انجام مرحله بخار فیکس باعث می‌ شود که رنگدانه ‌های رنگ اسیدی با پارچه‌ هایی از جنس ابریشم، پشم و یا نایلون پیوند الکترواستاتیک ایجاد می کنند و کاملا با آن یکی شوند.

رنگ‌ های اسیدی شفاف هستند و بعد از ایجاد پیوند یونی با پارچه می‌ توانند رنگ خود را به خوبی نمایان کنند. بعد از آنکه پارچه را با استفاده از این روش چاپ کردید، آن را به طور کامل شستشو دهید تا رنگ‌ های اضافی پارچه از بین برود. در روش چاپ اسید هم مانند روش چاپ راکتیو لازم است که برای تثبیت شدن رنگ و فیکس شدن آن مراحل بعد از چاپ به صورت کاملاً دقیق اجرا شود.

چاپ دیجیتال دیسپرس‌

یک نوع از چاپ بسیار متداول و شناخته شده‌ای که برای چاپ بنر ها و سایر تبلیغات پارچه از آن استفاده می ‌کنند، چاپ دیسپرس است. فرآیند چاپ دیجیتال دیسپرس به وسیله چاپ تصعیدی انجام می ‌گیرد. در این روش، دیسپرس به درون الیاف پارچه نفوذ کرده و به عنوان بخشی از پارچه خواهد شد. به طور کلی می‌ توانیم اینگونه بیان کنیم که دیسپرس جوهر نیست، بلکه به عنوان میکرو ذراتی است که می‌ تواند رنگدانه ‌ها را به درون پارچه وارد کند.

بعد از آنکه پارچه حرارت دید، می ‌توانید فرآیند تصعید را انجام دهید، یعنی جامد را به گاز تبدیل کنید. هم اکنون رنگی که به صورت گاز تبدیل شده، بر روی الیاف پارچه می‌ نشیند و بدین طریق به داخل آن نفوذ می ‌کند. زمانی که دما پایین می ‌آید و الیاف حرارت کمتری داشته و خنک می‌ شوند، رنگ در درون الیاف گیر می ‌کند.

روش چاپ دیجیتال دیسپرس

استفاده کردن از روش چاپ دیسپرس هم ثبات بسیار زیادی دارد و هم شفافیت آن بالا است. در ابتدا چاپ سابلیمیشن بر روی یک مدیا معمولاً کاغذ انجام می ‌گیرد. سپس آن را توسط یک نوع پرس و یا غلطک حرارتی به پارچه انتقال می ‌دهند. بعد از چاپ دیسپرس لازم است که رنگ آن را فیکس کنید که عمل فیکس کردن آن به دو صورت انجام می ‌گیرد. در روش اول شما می ‌توانید به مدت ۸ دقیقه پارچه را در دمای ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد بخار دهید. اما در روش دیگری هم می‌ توانید بین ۲۰ ثانیه تا یک دقیقه پارچه را در دمای ۱۸۰ تا ۲۱۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

موارد استفاده از چاپ دیسپرس

استفاده کردن از روش چاپ برای اهداف تبلیغاتی برای چاپ بنرها، چاپ پوشاک، چاپ لباس‌ های ورزشی و چاپ سه بعدی انجام می ‌گیرد. از آنجایی که چاپ سابلیمیشن و یا دیسپرس ماندگاری بسیار بالایی دارد، می‌ توان از آن در مبلمان‌ ها و یا سایبان‌ هایی که در بیرون نصب می‌ شوند استفاده کرد. بسیاری از افراد برای تزیینات داخل ماشین از این نوع چاپ استفاده می‌ کنند. شما می‌ توانید برای پارچه‌ های تزیینی استفاده شده در منازل نیز از این نوع روش چاپ استفاده کنید.

چاپ دیجیتال پیگمنت

رنگ‌ های پیگمنتی به صورت پودر های ریزی هستند که درون چسب مایع قرار دارند. ذرات پیگمنت درشت‌تر از ذراتی هستند که محلول در آب می باشند. از آنجایی که رنگ‌ های پیگمنت بر روی سطح پارچه می ‌نشینند، ثبات چندانی ندارند. چسبیدن آن ها به کمک حلال ‌های متناسب با پیگمنت‌ ها انجام می‌ گیرد. رنگ‌ های دیسپرس برای الیاف طبیعی قابل استفاده نیستند، ولی چاپ پیگمنت بر روی هر نوع الیافی قابل استفاده است. روز به روز تقاضای بازار برای الیاف طبیعی در حال افزایش است و چاپ دیجیتال پیگمنت رو به رشد بوده و در آینده میزان تقاضای این محصولات نیز بیشتر خواهد شد.

مزایا و معایب چاپ پیگمنت‌ دیجیتال پارچه

عدم نیاز به آب و همچنین عدم احتیاج به سیستم شستشوی پارچه، یکی از مهمترین مزایای چاپ پیگمنت‌ است. شما در این روش چاپ نیاز به بخاردهی ندارید. مهم‌ترین ویژگی مثبت چاپ پیگمنت در آن است که می ‌توان آن را بر روی تمامی پارچه ‌ها با جنس‌ های پنبه و پلی استر و یا هر چیز دیگری استفاده کرد. دستگاه های چاپ پیگمنت‌ نیاز به فضای کمی دارند و مصرف انرژی آن ها بسیار کمتر است.

همچنین شما برای داشتن ماشین آلات چاپ پیگمنت نیاز به سرمایه‌ گذاری کمتری دارید. در مقابل بهتر است معایب و چالش‌ های مربوط به چاپ پیگمنت‌ دیجیتال را هم در نظر بگیرید. معمولا این روش نسبت به روش راکتیو در هنگام شستشو ثبات کمتری دارد، زیرا جوهر کمتر به درون پارچه نفوذ می ‌کند. از طرفی جوهرهای استفاده شده در چاپ پیگمنت قیمت‌ های بالاتری دارند.

چرا چاپ دیجیتال پارچه

استفاده کردن از چاپ دیجیتال پارچه گسترش زیادی پیدا کرده است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث شده فرآیند چاپ دیجیتال پارچه بیشتر شود. یکی از مهمترین دلایلی که باعث محبوبیت چاپ دیجیتال پارچه شده، آن است که حامی محیط زیست می باشد. به طور کلی چاپ دیجیتال با استفاده از رنگ ‌هایی انجام می‌ گیرد که بر پایه آب هستند و جوهر های آن ها با محیط زیست سازگاری زیادی دارند. این رنگ‌ ها مواد شیمیایی خطرناکی ندارند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌ کنند. 

روش چاپ دیجیتال روش منسجم و پایداری است که می‌ توان چاپی با وضوح بالا داشت. استفاده کردن از روش چاپ دیجیتال پارچه باعث ایجاد نقش‌ های زیبا، خطوط بسیار ظریف و رنگ‌ های قوی می ‌شود یعنی شما بعد از چند ماه استفاده، باز همان پارچه‌ای را دارید که تازگی خود را حفظ کرده است.

قیمت چاپ دیجیتال روی پارچه

کسانی که می خواهند اقدام به چاپ دیجیتال پارچه در تیراژ بالا کنند، لازم است در ابتدا از قیمت چاپ محصولات اطلاع داشته باشند. این موضوع را در نظر بگیرید که فاکتور های متعددی می ‌توانند در قیمت چاپ دیجیتال پارچه تاثیرگذار باشند. اما اگر می ‌خواهید اطلاع دقیقی از قیمت چاپ پارچه به دست آورید، توصیه می ‌کنیم که از طریق شرکت چاپ انصار اقدام کنید. این شرکت می ‌تواند تمامی اطلاعات لازم در ارتباط با محصولات را به شما به طور دقیق ارائه دهد.

شما می ‌توانید از طریق این شرکت اقدام به محاسبه آنلاین قیمت چاپ دیجیتال پارچه کنید. روش کار بسیار آسان است، با مراجعه به وب سایت می ‌توانید در بازه زمانی بسیار کوتاه برآورد قیمت انجام دهید. همچنین برای راحتی، می‌ توانید از طریق تماس با کارشناسان ما در واحد فروش اقدام کنید، آن ها می‌ توانند اطلاعات بهتر و تکمیلی‌تری در ارتباط با چاپ این محصول به شما ارائه دهند.

نحوه سفارش چاپ دیجیتال روی پارچه

اگر شما به دنبال سفارش چاپ دیجیتال پارچه هستید، بهتر است به سراغ مراکز معتبری بروید که در این زمینه فعالیت ‌های حرفه‌ای دارند. هر چقدر کیفیت محصول چاپ شده بیشتر باشد، خروجی کار دقیق‌تر بوده و کیفیت بالاتری خواهد داشت. شرکت چاپ انصار به عنوان یکی از برترین مراکزی است که توانسته توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. استفاده از طراحان حرفه‌ای و کار بلد و در اختیار داشتن تجهیزات مدرن توانسته بهترین نوع از خدمات چاپ را به مشتریان ارائه دهد. از طرفی روش سفارش محصول بسیار آسان است و شما در کمترین بازه زمانی می ‌توانید محصولات مد نظر خود را تهیه کنید.