آموزش چاپ لیبل

آموزش چاپ لیبل حرفه ای در کمترین زمان ممکن

نویسنده: ansarchap
انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1402

امروزه چاپ لیبل بسیار گسترده شده و در زمینه‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد درصدد یادگیری آن ها برآیند و سعی کنند اصول لازم برای آموزش چاپ لیبل را دریافت کنند. شما اگر بتوانید لیبل خوبی طراحی کنید، می‌توانید برای فعالیت‌ های خود از آن استفاده نمایید. انواع مختلفی از چاپ روی لیبل وجود دارد که می‌ خواهیم در اینجا شما را با تمامی آموزش چاپ لیبل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

انواع لیبل برای چاپ

قبل از آنکه بخواهیم آموزش چاپ لیبل را به شما ارائه دهیم، لازم است که با انواع چاپ لیبل آشنا شوید. لیبل ها در انواع مختلف و گوناگونی هستند. این محصولات بر حسب موارد و زمینه‌ های استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌ شوند. ساده‌ترین نوع لیبل هایی که در بازار وجود دارد و شما می‌ توانید در هر جا و هر مکان و بر روی هر نوع وسیله‌ای استفاده کنید را به شما آموزش خواهیم داد.

متداول ترین نوع لیبل ها

متداول ترین نوع لیبل ها، آن دسته از برچسب‌ ها و لیبل‌ هایی هستند که دور آبی و یا سفید دارند و شما می‌ توانید به راحتی با خودکار بر روی آن ها بنویسید و آنها در هر جایی بچسبانید. این نوع لیبل‌ ها معمولاً در داروخانه‌ ها برای نوشتن اطلاعات دارو استفاده می‌ شوند. همچنین در لوازم التحریری و یا در صنایع غذایی برای نوشتن قیمت و یا سایر اطلاعات محصول از این نوع لیبل ها استفاده می‌ شود.

بسیاری از این برچسب‌ ها از قبل به صورت چاپ شده آماده هستند و شما می‌ توانید از آن برای چسباندن بر روی دفتر و یا کتاب درسی خود استفاده کنید. آن چیزی که واضح است قیمت بسیار ارزان این نوع برچسب‌ ها است که می ‌توانید آن ها را با هزینه‌ های بسیار کمتری تهیه کنید. همچنین به خاطر سادگی بسیار زیادی که دارند، شما می‌ توانید از این برچسب‌ ها در هر زمینه‌ای استفاده کنید.

مطالب مرتبط:   لیبل کاغذی

ابعاد برچسب های براق و مات

یک سری برچسب‌ هایی وجود دارند که شما می‌ توانید از مراکز تولید کننده این برچسب به راحتی آن ها را تهیه کرده و استفاده کنید. بسیاری از کارخانه‌ ها و مراکز تولیدی، این برچسب ‌ها را در اندازه ‌ها و رول‌ های بسیار بزرگی تولید می‌ کنند، این برچسب‌ ها را برش زده و در سایز های مورد نظر بسته‌بندی می‌ کنند. معمولا این نوع برچسب‌ ها در بسته های ۱۰۰ عددی به بازار عرضه می ‌شوند. سایز های متداول از این محصولات معمولاً به صورت A4 و یا A3هستند.

ویژگی برچسب های مات و براق

به طور کلی برچسب‌ های مات و براق دارای گرماژ و جنس‌ های مختلفی هستند که حتماً در هنگام خرید باید از فروشنده در ارتباط با آن ها سوال کنید. از متداول‌ترین نوع این برچسب‌ ها، برچسب ‌های مات و براق هستند که شما می ‌توانید با استفاده از پرینتر های لیزری و یا جوهر افشان اقدام به چاپ این نوع برچسب‌ ها کنید.

به طور کلی شما می ‌توانید برچسب ‌های مات و براق را با هر نوع دستگاه چاپ از جمله پرینتر لیزری مشکی، پرینتر لیزری رنگی و پرینتر لیزری سیاه و سفید چاپ کنید. برچسب‌ های کاغذی براق به خاطر جنس رویه آن ها ممکن است نسبت به برچسب‌ های مات با دستگاه‌ های لیزری سازگاری کمتری داشته باشند. همین موضوع باعث شده که افراد کمتری بخواهند از این برچسب‌ ها برای چاپ محصولات استفاده کنند.

مطالب مرتبط:   لیبل شیشه ای

راحت ترین روش چاپ برچسب

موضوعی که می‌ خواهیم در اینجا راجع به آن بحث کنیم در ارتباط با راحت ترین روش چاپ لیبل است. تصور کنید زمانی که شما نیاز به چاپ برچسب‌ ها با تعداد بسیار کمی دارید. به عنوان مثال فعالیتی انجام می ‌دهید که برای آن نیاز به چاپ برچسب دارید و می‌ خواهید اجرای این کار را خود انجام دهید. در این حین لازم است که در ابتدا یک نوع برچسب کاغذی از نوع مات و یا براق تهیه کنید. سپس با استفاده از کامپیوتر و یا گوشی‌ های هوشمند می ‌توانید در وورد و یا اکسل اقدام به طراحی متن و یا نوشته کنید.

شما می‌ توانید عکس‌ های دلخواه خود را نیز بدین صورت طراحی کرده و به راحتی از طریق یک پرینتر خانگی اقدام به چاپ آن کنید. روش برش این نوع برچسب‌ ها هم بسیار آسان است و شما می ‌توانید از دستگاه برش کاغذ مخصوصی استفاده کنید و اگر دستگاه برش مخصوص در اختیار نداشتید، با استفاده از یک خط کش فلزی و یک کاتر دستی می‌ توانید اقدام به برش این محصول کنید. روشی که در اینجا برای چاپ و برش برچسب‌ ها ارائه کردیم جز راحت‌ترین نوع از روش ها است که شما می ‌توانید در تعداد دلخواه و در هر زمان به راحتی آن را در محیط کار و یا منزل انجام دهید.

برچسب های برش خورده آماده

شما می ‌توانید در بازار نوعی از برچسب ‌ها را مشاهده کنید که به صورت آماده و برش خورده موجود هستند. همچنین طرح‌ های مد نظر افراد را در اندازه‌ های A4‌ طراحی کرده و برش داده‌اند. از جمله برچسب‌ های متداولی که بدین شکل می ‌توانیم آن ها را مشاهده کنیم، برچسب ‌های تزیینی، برچسب‌ های گل و... است. همچنین برچسب‌ هایی وجود دارد که اطلاعات مربوط به دانش آموزان را بر روی کتاب‌ها ثبت می کنند و یا برچسب‌ هایی که برای دانش آموزان و کودکان در مهد کودک‌ ها استفاده می‌ شود. شما می ‌توانید از طریق شرکت چاپ انصار به راحتی این برچسب‌ ها را در هر نوع، مدل و طرحی که می ‌خواهید چاپ کرده و تهیه کنید.

مطالب مرتبط:    لیبل هولوگرامی

چاپ لیبل با دستگاه لیبل پرینتر

در بازار دستگاه ‌هایی وجود دارند که مختص استفاده در منزل و یا محل کار طراحی شده‌اند. دستگاه ‌های پرینتر ابعاد کوچکی دارند و شما می ‌توانید چاپ لیبل در حجم‌ های کم را به وسیله این دستگاه‌ ها انجام دهید. روش کار این دستگاه‌ ها به دو صورت صنعتی و معمولی است و امکان هر نوع چاپ را دارد. شما می‌ توانید هر نوع طرحی را به وسیله این دستگاه‌ ها چاپ کرده و از آن استفاده کنید. سرعت چاپ این دستگاه‌ ها بالا بوده و معمولاً لیبل ها به صورت رول شده درون دستگاه قرار می‌ دهند.

شما می‌ توانید رول ‌های لیبل را در سایز های مختلف و در انواع متنوعی چون لیبل‌ های برچسب کاغذی و لیبل ‌های برچسب پی‌وی‌سی مشاهده کنید. معمولاً این دستگاه‌ ها برای چاپ بارکد های دو بعدی میله‌ای و یا سریال دستگاه‌ ها استفاده می شوند.

مدل های مختلف پرینتر های لیبل

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، پرینتر های لیبل در دو مدل صنعتی و خانگی هستند. نوع صنعتی از این پرینتر ها معمولاً تیراژ‌ های بالایی را چاپ می کنند و شما می‌ توانید برای چاپ در تعداد بسیار زیاد از آن ها استفاده کنید. معمولاً در کارخانه‌ ها و کارگاه ‌ها از این محصول استفاده می‌ کنند. استفاده کردن از پرینتر های خانگی نیز روش بسیار مقرون به صرفه است که می ‌توانید در هر زمان و بدون صرف هزینه‌ های زیاد اقدام به چاپ محصولات مد نظر خود کنید.

نرم‌ افزار های طراحی

بسیاری از پروژه ‌ها نیاز به طراحی لیبل دارند و وجود لیبل برای آن ها حیاتی است تا بتوانند فعالیت خود را بهتر انجام دهند. لیبل ها در واقع به عنوان مارک‌ های تجاری هستند که می‌ توانند محصولات را به راحتی از هم مشخص کنند. لازم است برای آنکه شما لیبل ‌های خوبی داشته باشید، طراحی‌ های مناسبی هم بر روی آن ها انجام دهید.

به همین خاطر بهتر است که از نرم افزار طراحی لیبل استفاده کنید تا برای شما کارکرد موثری داشته باشد. طراحی لیبل بر نحوه ارتباط شما با مشتری می ‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. طراحی لیبل اگر به صورت اصولی و حرفه‌ای انجام شود، می ‌تواند اطلاعات نهفته‌ای که در محصولات وجود دارد را بهتر به نمایش بگذارد.

مطالب مرتبط:   لیبل متالایز

نحوه طراحی اصولی لیبل ها

شما برای طراحی اصولی لیبل‌ ها لازم است که از ابزار های تبلیغاتی مختلفی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. برخی افراد انجام طراحی لیبل را به عهده چاپخانه‌ های متعددی قرار می‌ دهند، اما برخی دیگر دوست دارند که طراحی این محصولات را خود انجام دهند. با این حال ما با شما هستیم تا بتوانیم بهترین نوع از طراحی ‌های لیبل را به شما ارائه دهیم. پس لطفاً تا انتهای مطلب ما را دنبال کنید تا بتوانیم به شما مطالب ارزشمندی ارائه دهیم.

طراحی لیبل با نرم افزار Maestro

نرم‌افزار های طراحی بسیار مختلفی وجود دارند که یک نمونه از آن نرم‌افزار طراحی لیبل آنلاین Maestro است. در این نرم‌ افزار الگو های خالی و از قبل طراحی شده وجود دارد که شما لازم است فقط نوع طرح مد نظر خود را در زمینه آن اجرا کنید. در این نرم‌افزار آنلاین طراحی صد ها فونت برچسب، اندازه، پیکره‌بندی و غیره وجود دارد تا شما بتوانید طرح‌ هایی که نیاز دارید را به راحتی و با سرعت عمل بیشتری اجرا کنید. این نرم‌ افزار طراحی دارای نقاط ضعف و نقاط قوت بسیار زیادی است که می‌ خواهیم در ارتباط با هر کدام بحث‌ هایی را انجام دهیم تا با آن ها بیشتر آشنا شوید. به طور کلی نرم‌افزار Maestro برای طراحی و چاپ برچسب‌ ها ایجاد شده است.

نکات لازم در استفاده از برنامه Maestro

روش کار این نرم‌افزار بسیار آسان است و شما می ‌توانید به راحتی هر نوع طراحی که می ‌خواهید را به وسیله آن انجام دهید. اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که تعداد قلم و اشکال موجود در این نوع نرم ‌افزار محدود است. با این حال شما می‌ توانید گرافیک نامحدودی برای آن ایجاد کنید. همچنین بر روی کامپیوتر خود حتماً حروف نصب شده دارید که می ‌توانید از آن برای عملکرد بهتر این نرم افزار استفاده کنید. نرم‌افزار ها تحت وب هستند، یعنی شما می‌ توانید از هر طریق به لیبل‌ های طراحی شده خود دسترسی داشته باشید.

نحوه کار نرم افزار Maestro

هم اکنون می ‌خواهیم در ارتباط با نحوه کار Maestro به شما اطلاعاتی ارائه دهیم. در ابتدا شما باید پیکربندی برچسب مد نظر خود را انتخاب کنید. اگر شما از قبل الگو هایی طراحی کرده اید می‌ توانید از این نوع الگو ها استفاده کنید. در قسمت سمت چپ، نوار ابزاری وجود دارد که می ‌توانید از این طریق متن، طرح، الگو و برچسب‌های مد نظر خود را اضافه کنید. در زمانی که می‌ خواهید اقدام به چاپ کنید، برنامه خود به خود می ‌تواند لیبل ها را تشخیص داده و طرح شما را در کل صفحه پیاده کند. سپس می‌ توانید طرح خود را بارگیری کرده و آن را به قالب‌ های pdf تبدیل و چاپ کنید.

نرم افزار طراحی لیبل Adobe Creative Suite

نرم‌ افزار Adobe Creative Suite یک گزینه همه جانبه است. این نرم افزار برای کسانی که می ‌خواهند طراحی ‌های پیشرفته‌ای داشته باشند، مناسب است. شما با استفاده از نرم‌ افزار Adobe Creative Suite می‌ توانید تمامی برنامه‌ های لازم برای طراحی را در اختیار داشته باشید. نرم‌افزار Adobe Creative Suite امکان ویرایش عکس، ایجاد وکتور و چیدمان‌ های صفحه را ارائه می دهد. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی است که قبل از انتخاب و بکارگیری باید آن ها را بدانید.

زمانی که شما می ‌خواهید طرح‌ های پیچیده‌ای داشته باشید، استفاده از نرم‌افزار Adobe Creative Suite می‌ تواند گزینه مناسبی باشد. اگر می ‌خواهید برای محصولات خود برچسب مناسبی تهیه کنید، استفاده از این نرم افزار طراحی لیبل ارزش دارد. اما برای استفاده‌ های شخصی توصیه نمی‌ شود، زیرا قیمت آن زیاد بوده و آموزش چاپ لیبل دشواری دارد.

نحوه کار

شما در نرم‌افزار Adobe Creative Suite می ‌توانید یک الگوی برچسب بارگذاری کنید و یا خود می توانید آن الگو را ایجاد کنید. در این الگو می ‌توانید شکل ‌های خود را بسازید، عکس‌ های خود را وارد کرده تا خلاقیت‌ های لازم را انجام دهید. می ‌توانید مستقیماً از طریق این برنامه اقدام به طراحی لیبل ها کرده و یا از طریق آن اقدام به بارگیری کنید.

طراحی لیبل با Canva

نرم‌افزار دیگری که برای طراحی لیبل ‌ها استفاده می‌ شود، نرم‌افزار طراحی Canva است. این نوع نرم‌افزار یک بستر بسیار مناسب برای طراحی انواع مختلفی از لیبل‌ ها است که می‌ توانید به راحتی اقدام به طراحی محصولات مدنظر خود کنید. روش طراحی Canva به صورت آنلاین بوده و بستری رایگان برای شما فراهم آورده که بتوانید اقدام به ویرایش عکس، ایجاد انواع گرافیک، چیدمان و طراحی انواع لیبل‌ ها کنید.

نحوه کار

نحوه کار سیستم نرم‌افزاری Canva بسیار آسان است. در این نرم‌افزار از قبل الگو های پیش طراحی شده بسیار متعددی وجود دارد. شما می‌ توانید آن ها را انتخاب کنید و با یک بوم خالی شروع به طراحی لیبل مد نظر خود نمایید. شما می‌ توانید عناصر مد نظر خود را بر روی طرح کشیده و طراحی کنید تا فایل را برای چاپ انتخاب کنید. برای آنکه اقدام به چاپ کنید، باید برنامه را باز کرده و از آنجا اقدام به چاپ محصولات کنید.

طراحی لیبل با Microsoft word

نرم‌افزار بسیار مناسبی که به همه توصیه می‌ شود و برای پردازش کلمات کاربرد زیادی دارد نرم‌افزار Microsoft word است. استفاده از این نرم‌افزار برای نوشتن بسیار رایج است. ابزار های مختلف طراحی مثل اشکال، کلیپ، آرت و موارد دیگر را می‌ توانید با استفاده از این نرم‌افزار داشته باشید. این نرم افزار طراحی لیبل قالب‌ های مخصوصی برای برچسب‌ ها دارند و پیکره‌بندی آن ها بسیار راحت است. شما می‌ توانید نرم‌افزار مایکروسافت وورد را بر روی اکثر رایانه‌ ها نصب کرده و مشاهده کنید.

بسیاری از افراد دسترسی بسیار آسانی به این نرم‌افزار دارند. اکثر مردم می‌ توانند با این نرم‌افزار به راحتی کار کنند، زیرا تا حد زیادی به آن آشنایی دارند. در این نرم‌افزار از قبل الگو هایی به صورت آماده طراحی شده است که کار شما را می ‌تواند راحت‌تر کند. این نرم‌افزار با وجود مزایای زیادی که دارد، دارای یک سری معایبی است. برای داشتن طرح مورد نظر خود لازم است که طرح را بر روی کل ورق چاپ کنید و این ممکن است که برای شما خسته کننده بوده و یا خطا هایی داشته باشد.

نحوه کار

نحوه کار با Microsoft word بسیار آسان است. شما از بین گزینه‌ های مختلف، یک الگوی خالی را انتخاب می ‌کنید. الگوی انتخاب شده را به صورت آنلاین بارگذاری کرده و طرح خود را پیکر بندی می ‌کنید. در این صورت می ‌توانید عناصر مورد نظر خود را به آن اضافه کنید. سپس طرح را تکمیل کرده و لزوماً بهتر است که یک کپی از آن را داشته باشید. دیگر نیازی به باز کردن برنامه اضافی برای چاپ این نوع طرح‌ ها نیست و شما می ‌توانید مستقیماً از طریق مایکروسافت ورد آن را چاپ کنید.

Avery

نرم افزار طراحی لیبل که می ‌خواهیم به شما معرفی کنیم، Avery است. این نرم‌افزار بستر طراحی مخصوصی ایجاد می‌ کند که بیشتر از آن برای محصولات مارکدار استفاده می‌ کنند. شما می ‌توانید به صورت آنلاین به این نوع نرم‌افزار دسترسی داشته باشید و هر نوع برچسبی را که می‌ خواهید را طراحی کرده و چاپ کنید. در این نوع نرم‌افزار برچسب‌ های زیادی وجود دارد که از قبل طراحی شده اند و شما می ‌توانید به راحتی متن، تصاویر و نوشته‌ های خود را به آن اضافه کنید.

این نرم‌افزار برای طراحانی که سطح پایین‌تری دارند ،ساخته شده است. شما می‌ توانید عناصر بسیار زیادی را با استفاده از این روش بکشید. نوع پیشرفته‌تر از این ابزار ها نیز وجود دارد که می ‌توانید برای کاربرد های شخصی و تجاری خود از آن ها استفاده کنید.

نحوه کار

برای استفاده از این برنامه باید در ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید. بعد از آنکه به سیستم وارد شدید، شماره محصول را انتخاب کرده و از بین انواع مختلفی از الگو ها، پوسته‌ های خالی و یا از قبل طراحی شده یکی را انتخاب کنید. برای آنکه بتوانید طراحی خود را شروع کنید، به بوم بعدی منتقل خواهید شد. در این روش طرح شما در کل ورقه چاپ شده و در رایانه قابل بارگیری است.