نکات مهم طراحی لیبل

نکات مهم طراحی لیبل_ هر آنچه باید بدانید

نویسنده: ansarchap
انتشار: شنبه, 15 مهر 1402

برخی اوقات محصولاتی که بسته‌ بندی شده و به مشتریان ارائه می‌شوند، اگر دارای یک نوع لیبل مناسبی باشند، می‌توانند به راحتی توجه مشتریان را به خود جلب کنند. زمانی می‌توانیم یک لیبل را خوب بنامیم و تاثیرگذاری آن را مشاهده کنیم که از طراحی زیبا به همراه اطلاعات مفید تشکیل شده باشد. طراحی لیبل خوب می‌تواند امکان خرید مشتریان را آسان‌تر کند، یعنی مشتریان با مشاهده لیبل‌ها می‌توانند به بسیاری از سوالات خود پاسخ دهند و در نتیجه انتخاب درستی داشته باشند.

طراحی لیبل

لازم است که در طراحی لیبل و انتخاب نوع مناسب برچسب وقت بیشتری بگذارید. مطالعات کافی در این زمینه را انجام دهید تا در نهایت بتوانید به محصولی مناسب دست پیدا کنید. هر چقدر شما حرفه‌ای‌تر عمل کنید، لیبل طراحی شده نیز خاص‌تر خواهد بود. اگر شما کسب و کار کوچکی هم دارید، نباید در این زمینه کوتاهی کنید. ما اینجا هستیم تا به شما نکاتی بیان کنیم تا بتوانید انتخاب درستی انجام دهید و متناسب با هدف و محصولات خود اقدام به طراحی لیبل‌ها کنید.

مشخص کردن هدف کار

قبل از آنکه بخواهید اقدام به طراحی لیبل‌ها کنید، باید هدف کار خود را مشخص کنید. باید تعیین کنید که چه نوع لیبل‌هایی می‌خواهید و برای چه منظوری از آن استفاده می‌کنید؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه تاثیرگذاری می‌خواهید بر روی مشتریان خود داشته باشید؟ زمانی که شما هدف کاری خود را مشخص کردید، در این زمان می‌توانید با قدرت بیشتری قدم بردارید. نتیجه آن است که تمامی مراحل طراحی، چاپ و بسته‌بندی لیبل به صورت اصولی انجام می‌گیرد و شما می‌توانید ارتباط بهتری با مخاطبان خود برقرار کنید.

اطلاعات لازم در چاپ لیبل

قبل از آنکه بخواهید طراحی‌های لازم را انجام دهید و بعد از آنکه توانستید هدف کاری خود را مشخص کنید، باید اقدام به جمع‌آوری برخی اطلاعات لازم برای چاپ لیبل کنید. شما باید نام برند، نام خدمات و یا نام محصولات خود را در لیبل‌ها درج کنید. بهتر است که از یک لوگوی مناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که شما حرفه‌ای‌تر عمل کنید. حتماً مشخصات مربوط به آدرس، شماره تماس و سایر موارد لازم را بر روی لیبل‌ها چاپ کنید. نوع اطلاعات گردآوری شده برای طراحی و چاپ لیبل بستگی به اندازه لیبل‌ها دارد. در ادامه می‌خواهیم راجع به همین موضوع با شما صحبت کنیم.

تعیین مشخصات لیبل

در این مرحله شما باید نوع لیبل را تعیین کنید. مشخص کنید که لیبلها از چه جنسی، با چه نوع ‌چسبندگی، با چه نوع ویژگی‌های سطحی و در چه اندازه‌ای باشد. هر کدام از این موارد باید به صورت کامل و اصولی بررسی شده و مورد تایید شما و طراحان قرار بگیرد. سپس بنا به نوع انتخابی که دارید، نوع روش چاپ و اطلاعاتی که روی آن درج می‌شود را می‌توانید مشخص کنید. تعیین مشخصات لیبل بستگی زیادی به نوع هدف و بسته‌بندی محصولات دارد.

به عنوان مثال اگر محصولات شما در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی نامناسب از جمله رطوبت بالا قرار می‌گیرد، پس باید از لیبلهای مقاوم استفاده کنید. اگر محصولات شما ارزش بسیار بالایی دارد، توصیه ما این است که از لیبل‌های امنیتی استفاده کنید. مشخص کردن هر یک از موارد گفته شده قبل از طراحی لیبلها اهمیت زیادی دارد.

انواع لیبل‌ها براساس نوع هدف

در اینجا می‌خواهیم انواع مختلفی از لیبل‌ها را برای شما توضیح دهیم که بر اساس نوع محصول، زمینه کاری و هدف شما انتخاب می‌شوند. با در نظر گرفتن هر یک از این عوامل می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید.

برچسب آدرس

دسته‌ای از لیبل‌های استفاده شده به نام لیبل‌های آدرس شناخته می‌شوند. لیبل های آدرس همانطور که از نام آن مشخص است، نام تجاری شرکت و یا لوگو را به همراه دارند. این موضوع در برندسازی شرکت‌ها و کسب و کارها اهمیت زیادی دارد. در واقع شما لیبلی دارید که لوگوی شما بر روی آن درج شده که می‌توانید آن را بر روی بسته‌بندی و یا پاکت خود بچسبانید. این موضوع باعث می‌شود که بسته‌بندی شما شکل زیباتری داشته باشد و کسب و کارتان را به صورت حرفه‌ای نشان دهد. مشتریان با مشاهده این ویژگی لیبلها، ذهنیتی در فکر آنها نقش می‌بندد که شما به کسب و کار و مشتریان خود ارزش بیشتری قائل هستید.

برچسب های درخواست کننده

نوع دیگری از لیبل‌ها وجود دارند که به نام لیبل‌های درخواست کننده شناخته می شوند. متاسفانه استفاده از این لیبل‌ها بسیار کم است اما تاثیرگذاری زیادی در جلب توجه مشتریان دارند. شاید دلیل عدم توجه کافی به این موضوع، عدم آشنایی افراد با این نوع لیبل‌ها است.

برچسب‌های درخواست کننده نوعی از برچسب‌ها هستند که شما بر روی محصولات خود درج می‌کنید. آنها ظاهر ساده‌ای دارند و درخواست‌هایی از مشتریان دارند که حس رغبتی در آنها به وجود می‌آورد. به عنوان مثال روی بسته‌بندی یک محصول لیبلی قرار می‌دهید تحت عنوان "مرا لمس کن" یا "مرا بو کن"، هر کدام از این درخواست‌ها باعث می‌شود که مشتری به محصول شما توجه بهتری داشته باشد.

لیبل محصول

متداول‌ترین نوع از لیبل‌هایی که در بازار وجود دارند، مربوط به لیبل‌های محصول هستند که تمامی ما با آن آشنا هستیم. تمام محصولاتی که خریداری می‌کنیم، دارای لیبل محصولات هستند که بیانگر اطلاعات مربوط به کالا و یا خدمات می‌باشند. در لیبل محصول مزایای استفاده و یا روش استفاده از محصول را بر روی آن درج می‌کنند.

زمانی که برای محصولات از لیبل محصول استفاده می‌شود، می‌تواند آن محصول را از سایر محصولات دیگر متمایز کند. استفاده کردن از لیبل محصول دارای فواید و مزایای بسیار زیادی است. فایده کلی استفاده از این لیبل آن است که مشتری با محصول شما بیشتر آشنا می‌شود و متقاعد می‌شود که محصول را خریداری کند. بنابراین هر چقدر طراحی این نوع لیبل ها بهتر و جذاب‌تر باشد، تاثیر زیادی در روند فروش خواهد داشت.

لیبل بسته بندی

دسته دیگر از لیبل‌هایی که در بازار وجود دارند، لیبل‌های بسته‌بندی هستند که معمولاً آن را بر روی باکس‌های محصولات، بر روی پاکت‌های نامه و یا روی کارتون‌های بزرگ می‌چسبانند. استفاده از لیبل بسته‌بندی یک قدم بسیار مناسب و مفید برای بهتر دیده شدن کسب و کار شما است. زمانی که کارخانجات و شرکت‌ها محصولات خود را در پک‌های ۶ تایی و یا ۱۲ تایی عرضه می‌کنند، شما می‌توانید از لیبل‌های بسته‌بندی به عنوان مهر و موم استفاده کنید. استفاده از لیبل بسته‌بندی باعث می‌شود که کلاس کاری شما بهتر جلوه کند.

لیبل نام افراد

دسته دیگر از لیبل‌هایی که در بازار وجود دارد، مربوط به برچسب نام افراد است. فرض کنید سمینار و یا همایشی در راه است و افراد مختلفی در این سمینارها شرکت خواهند کرد که نام آنها باید کاملاً مشخص شود تا مراجعین بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. استفاده کردن از لیبل نام افراد باعث می‌شود که مخاطبان ارتباط بهتری با این افراد داشته باشند و تاثیرگذاری بیشتری بر روابط آنها خواهد گذاشت.

نکات اساسی در طراحی حرفه ای لیبل

همانطور که می‌دانید، طراحی لیبل اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی هدف کارفرمایان از طراحی لیبل، جذب مشتریان است. شما با طراحی اصولی می‌توانید به این هدف خود برسید. با این حال شما باید در حین طراحی لیبل‌ها به یک سری نکاتی دقت کنید تا بتواند روند فعالیت شما را بهتر انجام دهد. تمامی نکات لازم را برای شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید به راحتی به محصول ایده آل خود دسترسی داشته باشید.

استفاده از بهترین ابزارهای طراحی لیبل

قبل از آنکه بخواهید یک لیبل حرفه‌ای طراحی کنید، باید ابزار مناسبی در اختیار داشته باشید. استفاده کردن از ابزارهای حرفه‌ای تنها کافی نیست. شما باید روش استفاده اصولی و صحیح از آنها را بدانید. شما باید به ابزارهای طراحی لیبل اشراف داشته باشید تا بتوانید به راحتی لیبل مناسبی را تهیه کنید. ابزارهای طراحی لیبل دارای آیکون‌ها و بخش‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن ها می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر به فردی که به صورت حرفه‌ای و کار بلد در این زمینه فعالیت می‌کند مراجعه کنید، می‌توانید لیبل‌هایی با طراحی‌های حرفه‌ای داشته باشید. ابزارهای مختلفی برای طراحی لیبلها استفاده می‌شوند که هر کدام از آنها دارای مزایا و ویژگی‌هایی هستند. در ادامه می‌خواهیم به هر یک از این ابزارها اشاره داشته باشیم.

Adobe Suite 

از نرم‌افزارهای متداولی که در طراحی لیبل‌ها به کار می‌روند، نرم‌افزار ادوب سوئیت است. این نرم‌افزار در واقع شامل برنامه‌های متنوعی چون الستریتور، این‌دیزاین و فتوشاپ است. شما با استفاده از این نرم‌افزارها می توانید هر نوع طرح‌ پیچیده و فوق‌العاده‌ای را بر روی لیبل‌های خود انجام دهید. نتیجه کار آن است که به سادگی می‌توانید طرح‌های مناسبی تولید کرده و آن‌ها را ویرایش کنید.

Microsoft word

یک نوع نرم‌ افزار که تقریباً در دسترس تمامی افراد قرار دارد، نرم‌افزار مایکروسافت وورد است. در این نوع نرم‌افزار معمولاً برای ساخت آسان لیبل‌ها، قالب‌های آماده‌ای وجود دارد. استفاده کردن از این نوع ابزار طراحی مختص کسانی است که به تازگی شروع به طراحی لیبل‌ها می‌کنند. آنان می‌توانند از این نرم‌افزار شروع به فعالیت خود کرده و رفته رفته پیشرفت کنند.

Canva

نرم‌افزار کانوا در واقع یک نوع سیستم نرم‌افزاری آنلاینی است که می‌تواند تعداد بسیار زیادی از قالب‌های رایگان را در اختیار شما قرار دهد. شما از این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی برای طراحی لیبل‌های خود استفاده کنید. ویرایش با این نرم‌افزار ها بسیار آسان است و به عنوان یک نرم‌افزار بسیار فوق العاده برای افراد تازه کار شناخته می‌شود.

درج اطلاعات

زمانی که می‌خواهید اقدام به طراحی لیبل کنید، باید اطلاعات کلیدی و مهم محصول را در آن بگنجانید. در هنگام درج کردن این اطلاعات باید به نکات کلیدی و مهم محصول اشاره کنید. از زیاده‌گویی بپرهیزید و مواردی که واقعاً نیاز است را در آن قرار دهید. دقت کنید زمانی که در طراحی لیبل از متن‌های بیشتری استفاده کنید، باعث می‌شود که لیبل شما آشفته و به هم ریخته دیده شود. پس دقیقا بدانید که بر روی لیبل‌ها می‌خواهید چه نوع متنی را درج کنید و متن درج شده باید توسط مشتری کاملاً قابل درک باشد تا مشتاق خرید آن گردد. معمولاً لیبل در کمتر از دو ثانیه باید بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. در درج اطلاعات به این موضوع دقت زیادی داشته باشید.

طراحی شکل لیبل متناسب با شکل محصول

شما اگر می‌خواهید لیبل مناسبی برای محصولات خود طراحی کنید، باید بر اساس نوع شکلی که محصولات دارند اقدام به این کار کنید. محصولات معمولاً در شکل‌های متنوعی هستند و اگر بتوانید لیبل‌های متناسب با شکل آن‌ها طراحی کنید، می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. به عنوان مثال اگر محصول شما به صورت یک ظرف شیشه‌ای باشد، بهتر است لیبل‌هایی طراحی کنید که به صورت یک نوار از قسمت کناری درپوش ظرف را پوشش داده و به قسمت کناری دیگر ظرف وصل می‌شود. استفاده کردن از این نوع طراحی‌های خلاقانه به شما کمک می‌کند تا توجه افراد زیادی را به خود جلب کنید.

استفاده از لوگوی مناسب

شما اگر صاحب کسب و کاری هستید و به عنوان تولید کننده محصول و یا ارائه دهنده خدمات فعالیت می‌کنید، در مرحله اول باید یک برند مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید. استفاده کردن از یک لوگوی مناسب در طراحی لیبل‌ها اهمیت زیادی دارد. برچسب محصول دو وظیفه اصلی دارد. اول آنکه به مشتری بگوید که چه چیزی در داخل بسته بندی است تا بتواند شرکت شما را تبلیغ کند. وظیفه دوم آنکه نشان دادن بی‌نقص بودن، بدون عیب و ایراد بودن محصول است. استفاده کردن از لوگوی مناسب می‌تواند به هر دوی این وظایف کمک زیادی کند. پس طراحی لیبل‌ها را جدی بگیرید و سعی کنید از بهترین نوع لوگو در طراحی ‌ها استفاده کنید. برای داشتن لوگو اقدام به طراحی‌های پیچیده و خارق العاده کنید. بسیاری از لوگوها در عین سادگی می‌توانند معنا و مفهوم گسترده‌ای داشته باشند.

واضح و خوانا

هنگام درج کردن اطلاعات حتماً دقت کنید که نوشته ها خوانا باشند. لیبلها باید از فونت مناسبی استفاده شوند، اندازه های آن ها مناسب بوده و بتوانند مفهوم را به مخاطب انتقال دهند. همچنین تصاویری که در تهیه لیبل‌ها استفاده می‌شود، باید وضوح بالایی داشته باشند. در این زمینه باید نوع چاپ مورد استفاده را در نظر بگیرید تا بتواند کیفیت تصویر را حفظ کند.

استفاده از فضای سفید

در طراحی کارت ویزیت‌ و لیبل‌ها سعی کنید از فضای سفید خالی بین عناصر مختلف استفاده کنید. در هنگام طراحی لیبل‌ها استفاده کردن از فضای سفید از اهمیت زیادی برخوردار است. این موضوع باعث می‌شود که طرح شما به هم ریخته دیده نشود و چشم بیننده روی عنصر اصلی متمرکز شود. حتماً هر نوع عنصری که طراحی می‌کنید، در اطراف آن فضای سفید کافی وجود داشته باشد. معمولا عناصری چون نام محصول، تصاویر، آرم و نوشته‌ها در طراحی لیبل به کار می‌روند که باید در اطراف خود فضای کافی داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که مشتریان بتوانند در هر زمان به یک بخش لیبل تمرکز داشته باشند. اطلاعاتی که در لیبل‌ها درج می‌شود باید به خوبی باهمدیگر تفکیک شوند.

استفاده از عنصر تزئینی

هنگام طراحی لیبل‌ها سعی کنید حداقل از یک عنصر تزیینی استفاده کنید تا بتواند جذابیت محصول را دوچندان کند. زمانی که شما از عناصر تزیینی استفاده می‌کنید، باعث می‌شود که جلوه هنری بیشتری به لیبل‌ها بدهد. شما برای عناصر تزیینی می‌توانید از عکس، تصویر و یا الگوی تزیینی و یا حتی یک نوع متن با رنگ جذاب استفاده کنید.

سفارش و قیمت طراحی لیبل

شما اگر قصد سفارش لیبل‌ها را دارید و می‌خواهید طراحی‌های مد نظر خود را بر روی آن انجام دهید، باید به یک سری موارد دقت کنید. این را بدانید که هر چقدر طراحی‌های انجام شده بر روی لیبل‌ها اختصاصی‌تر، خلاقانه‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، به طور حتم می‌تواند بر قیمت آن تاثیر زیادی داشته باشد. برخی افراد از طراحی‌های آماده برای لیبل‌های خود استفاده می‌ کنند.

این موضوع باعث می‌شود که ضمن کاهش قیمت، زمان چاپ آن هم کوتاه‌ تر شود. اما اگر به دنبال طراحی‌های اختصاصی هستید، باید قیمت‌های بیشتری برای آن صرف کنید و زمان چاپ آن را طولانی در نظر بگیرید. شرکت چاپ انصار با فعالیت حرفه‌ ای خود در این زمینه می‌تواند بهترین نوع طراحی لیبل را با قیمت‌های مناسب و در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.