بهترین کاغذ برای چاپ پوستر تبلیغاتی ارزان

بهترین کاغذ برای چاپ پوستر تبلیغاتی ارزان در بازار

نویسنده: ansarchap
انتشار: سه‌شنبه, 18 مهر 1402

پوسترها از ابزارهای اطلاع رسانی بسیار قوی هستند که می توانند اطلاعات بسیار مهمی را به مخاطبان خود انتقال دهند. می‌توان از پوسترها در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده کرد. از آنجایی که پوسترها هزینه‌های بسیار کمتری دارند، در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی عملکرد مثبتی دارند و به عنوان ابزارهای مقرون به صرفه شناخته می‌شوند. همین موضوع باعث شده که کسب و کارهای مختلف از چاپ پوسترها استقبال زیادی داشته باشند.

در تهیه و چاپ پوستر، طراحی حرف اول را می‌زند. اما جدا از طراحی، شما باید به جنس کاغذ استفاده شده برای پوستر دقت داشته باشید. حتماً در انتخاب کاغذ بنا به نوع هدف و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ اید اقدام کنید. ممکن است فردی در چاپ پوستر خود از بهترین طراحی‌ استفاده کرده باشد، اما عدم توجه به جنس کاغذ مناسب باعث می‌شود که بازدهی خوبی نداشته باشد. ما در اینجا به شما مطالبی در ارتباط با کیفیت کاغذها و جنس‌های مناسب برای تهیه پوستر بیان خواهیم کرد تا شما بتوانید از این طریق انتخاب درستی داشته باشید.

انواع کاغذ پرطرفدار برای چاپ پوستر

معمولا برای چاپ پوستر از کاغذهای مخصوصی استفاده می‌کنند. نوع کاغذ ارتباط مستقیمی با نوع نیاز مشتریان دارد. در ادامه این بحث می خواهیم به شما انواع مختلف از این کاغذها را معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

کاغذ تحریر

یکی از پر مصرف‌ترین نوع کاغذهایی که در زمینه‌های مختلف از جمله چاپ پوستر استفاده می‌شود، کاغذ تحریر است. حتماً بارها نام کاغذ تحریر را شنیده‌اید و از آن استفاده نموده‌اید. کاغذهای تحریر در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که عموماً نوع A4 از آن ها را بیشتر استفاده کرده‌ایم. از کاغذهای تحریر دانش آموزان، دانشجویان، در اداره‌جات برای نوشتن انواع مختلف نامه‌های اداری و سازمانی استفاده می‌کنند.

کاغذهای A4 که همه از آن‌ها استفاده کرده‌ایم و جزو پرمصرف‌ترین نوع از کاغذهای موجود در بازار هستند، از جمله کاغذهای تحریر محسوب می‌شوند. با این حال شما می‌توانید کاغذهای تحریر را در سایزهای مختلفی مشاهده کنید. کاغذهای تحریر محصولاتی هستند که در صنعت چاپ کاربرد زیادی دارند اما این محصولات دارای یک سری مزایا و معایبی می‌باشند.

مزایا و معایب کاغذ تحریر

استفاده از کاغذ تحریر دارای مزایا و معایب بسیار زیادی است که می‌خواهیم به تک تک آنها در اینجا اشاره داشته باشیم. یکی از معایب استفاده کردن از کاغذهای تحریر، کم شدن رنگ این کاغذها بعد از فرآیند چاپ است. بافت موجود روی کاغذهای تحریر بعد از انجام چاپ تصاویر روی آن‌ها به مرور کدر می ‌شود و دیگر شفافیت قبلی را ندارد.

از آنجایی که در چاپ پوستر شفافیت رنگ و تصاویر اهمیت زیادی دارد، شما نمی توانید کاغذ تحریر را به عنوان گزینه مناسب برای چاپ پوستر تبلیغاتی بدانید. اما قیمت‌های ارزانی که کاغذهای تحریر نسبت به سایر کاغذهای چاپی دارند، از نظر اقتصادی صرفه زیادی برای مشتریان خواهند داشت. به همین خاطر در بسیاری از مواقع افراد ترجیح می‌دهند از این نوع کاغذها برای چاپ پوسترهای خود استفاده کنند. اما بهتر است برای پوسترهای نوشتاری که تصاویری ندارد، از این نوع کاغذها استفاده کنید.

کاغذ گلاسه

پوسترها هر چقدر براقیت و درخشندگی بیشتری داشته باشند، توجه افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند. به همین خاطر استفاده کردن از کاغذ گلاسه می تواند این نوع شفافیت و براقیت را به پوسترها ببخشد. کاغذهای گلاسه سطح صافی دارند و هیچگونه بافتی بر روی سطح آن‌ها وجود ندارد. در نتیجه باعث می‌شود که جوهر جذب کاغذ نشود و تصویر چاپ شده حالت شفافی داشته باشد. کاغذهای گلاسه همانند کاغذهای تحریر در ابعاد مختلفی وجود دارند که شما بنا به نوع نیاز خود می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

بهتر است برای فرآیند تبلیغاتی خود از پوسترهای A3 با ابعاد بزرگتر استفاده کنید. کاغذهای گلاسه برخلاف کاغذهای تحریر به دو نوع تقسیم می شوند که شامل کاغذ گلاسه مات و کاغذ گلاسه براق است. شما اگر هر کدام از کاغذهای گلاسه را انتخاب کنید، می‌تواند تاثیر متفاوتی بر روی پوسترها داشته باشد. با ما همراه باشید تا ویژگی هر کدام از انواع کاغذهای گلاسه را برای شما بیان کنیم.

کاغذ گلاسه مات

یک نوع از کاغذهای گلاسه که برای چاپ پوستر گزینه مناسبی میباشد، کاغذ گلاسه مات است. معمولاً کاغذهای گلاسه مات به صورت یکرو و یا دو رو هستند. در مدل‌های دورو هر دو طرف کاغذ گلاسه مات بوده اما در مدل‌هایی که یک رو هستند، یک طرف کاغذ گلاسه مات و طرف دیگر کاغذ معمولی است. معمولا کاغذهای گلاسه مات براقیت و درخشندگی کمتری نسبت به کاغذهای گلاسه براق دارند. اگر می‌خواهید که بر روی پوستر تبلیغاتی انعکاس نور ایجاد نشود، بهتر است که از کاغذهای گلاسه مات استفاده کنید. اینکه شما بخواهید کدام نوع از کاغذ گلاسه را انتخاب کنید، یک موضوع کاملاً شخصی بوده و به سلیقه خودتان بستگی دارد.

کاغذ گلاسه براق

کاغذهای گلاسه دارای درخشندگی و براقیت‌ بالایی هستند که در چاپ پوستر به عنوان گزینه بسیار مناسبی معرفی می‌شوند. براقیت و درخشندگی کاغذهای گلاسه براق نسبت به کاغذهای معمولی بیشتر است. پوستر چاپ شده با کاغذ گلاسه براق می‌تواند در تبلیغات تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. زمانی که شما از کاغذ گلاسه براق برای چاپ پوسترهای خود استفاده کنید، می‌توانید توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کنید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که در کاغذ گلاسه براق انعکاس نور در پوستر بیشتر است و ممکن است که بعضی تصاویر را به درستی به مخاطب نشان ندهد.

کاغذ کرافت

امروزه بسیاری از صاحبان مشاغل برای تبلیغ کسب و کار خود از پوسترها استفاده می‌کنند. هر چقدر پوسترها طراحی خاص داشته باشند، می توانند بهتر نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. برخی افراد برای تبلیغات از پوستر استفاده می‌کنند، اما برخی افراد دیگر به دنبال اهداف فرهنگی بوده و اقدام به چاپ پوستر می‌کنند. در برخی مواقع لازم است که رویدادهای هنری معرفی و تبلیغ شوند، در این زمان استفاده کردن از چاپ پوستر با کاغذ کرافت گزینه بسیار مناسبی است. بیشتر برای معرفی رویدادها و همایشها از پوستر کاغذ کرافت استفاده می‌کنند. رنگ کاغذ کرافت معمولاً قهوه‌ای و یا سفید بوده و از ضخامت قابل توجهی برخوردار است. پوستر تهیه شده از کاغذ کرافت ماندگاری بیشتری دارد.

چه کاغذهایی شرایط چاپ پوستر را ندارند؟

ممکن است شما برای چاپ پوستر کاغذهایی مطابق با سلیقه و بودجه خود را انتخاب کنید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که کاغذ انتخاب شده باید شرایط چاپ داشته باشد. در ادامه می خواهیم در ارتباط با کاغذهایی صحبت کنیم که برای چاپ پوسترها شرایط مناسبی دارند و می ‌توانند پوسترهای با کیفیتی ارائه دهند.

کاغذهای غیر اسیدی اسیدی‌

‌نوعی از کاغذهایی که در بازار وجود دارد، کاغذهای اسیدی هستند. PH‌ کاغذهای اسیدی ۷ و یا بالاتر از ۷ است. این موضوع باعث می‌شود که طول عمر کاغذهای اسیدی بالا برود. خاصیت کاغذهای اسیدی باعث شده که از آن در چاپ نشریات و کتاب‌های مختلف استفاده کنند. کاغذهای غیر اسیدی بر خلاف کاغذهای اسیدی به مرور زمان زرد نمی شوند و کیفیت چاپ انجام شده بر روی آن‌ها بالا است.

در ارتباط با نحوه تولید کاغذهای غیر اسیدی باید بگوییم که در ابتدا چوب به خمیر تبدیل می‌شود، خمیر به دست آمده مسلماً خاصیت اسیدی دارد. زمانی که خاصیت اسیدی خمیر را خنثی کردند، کاغذهای غیر اسیدی تولید می شود. در برخی موارد ممکن است افراد بخواهند که از کاغذهای غیر اسیدی برای چاپ پوستر استفاده کنند.

کاغذ کارتریج

کاغذهای کارتریج نسبتا سخت بوده و از خمیر چوب با الیاف کوتاه در ساخت این نوع کاغذها استفاده می ‌کنند. گرماژ کاغذهای کارتریج بین ۶۰ تا ۱۷۰ گرم است که در انواع خشن، نیمه خشن، بدون پرداخت و یا با پرداخت تولید می شوند. برخی افرادی که می‌خواهند پوستر شان ظاهر متفاوتی داشته باشد، از کاغذهای کارتریج استفاده می‌کنند.

کاغذ روزنامه

کاغذهای ارزان قیمتی که در بازار وجود دارند کاغذهای روزنامه هستند که برای چاپ مجلات، روزنامه‌ها از این نوع کاغذها استفاده میکنند. در اثر ترکیب خمیر چوب و الیاف بازیافتی کاغذ روزنامه تهیه می‌شود. به همین خاطر کاغذهای روزنامه دارای ناخالصی‌هایی هستند که در مواجه شدن با نور رنگشان تغییر می کند. این عامل باعث می‌شود که طول عمر این کاغذها کم بوده و احتمال پوسیدگی آن‌ها بالا باشد. معمولاً گرماژ این کاغذها ۵۰ گرم است و برای چاپ پوستر اصلاً توصیه نمی‌شود.

کاغذ مکانیکی

کاغذهای مکانیکی نوع مرغوب از کاغذهای روزنامه هستند. به خمیر کاغذهای روزنامه‌ درصدی خمیر شیمیایی اضافه می‌کنند تا بتواند مقاومت آن‌ها را افزایش دهد. مواد شیمیایی سفید کننده‌ای به خمیر کاغذ مکانیکی اضافه می‌شود که مرغوبیت آن را افزایش می‌دهد. از کاغذهای مکانیکی می‌توانید برای چاپ پوسترهای ارزان قیمت استفاده کنید که می‌تواند برای شما مقرون به صرفه باشد.

کاغذ شیمیایی

در ساختار کاغذهای شیمیایی از خمیر چوب استفاده شده است، اما به کمک روش‌های شیمیایی آن را تولید می‌کنند. یعنی در حدود ۹۰ درصد از کاغذهای شیمیایی را خمیر شیمیایی تشکیل می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود مرغوبیت‌ این کاغذها بیشتر شود. کاغذهای شیمیایی استحکام و رنگ بسیار خوبی دارند، به همین خاطر برای مجلات و فتوکپی‌ها کاغذهای مناسبی هستند. شما نمیتوانید هیچگونه چاپ با کیفیتی بر روی کاغذهای شیمیایی انجام دهید. همین موضوع باعث شده که از کاغذهای شیمیایی برای چاپ پوستر استفاده نکنند.

کاغذ چاپ مقوایی

معمولاً مقواها از کاغذهای بدون پوششی تهیه می شوند که در این صورت برای جلد کاتالوگ، کتاب و بسته‌بندی کارتونی گزینه مناسبی هستند. برخی اوقات برای ساخت مقواهای ضخیم‌تر از لمینت‌های دولایه‌ و یا سه لایه استفاده می‌کنند که باعث می شود گرماژ مقواها را تا ۱۵۰ گرم بیشتر کند. اما برای چاپ کردن پوستر استفاده کردن از کاغذ مقوایی اصلاً توصیه نمی‌شود، زیرا ظاهر نامطلوبی به پوسترها خواهد داد.

مقوای پشت طوسی

دسته دیگر از کاغذهایی که در بازار می‌توانید مشاهده کنید، کاغذهای پشت طوسی و یا همان مقوای پشت طوسی است. یک طرف این مقواها سفید و طرف دیگر آن‌ها طوسی هستند. شما می توانید از این مقواها در زمینه چاپ جعبه و یا بسته‌بندی استفاده کنید، اما زمانی که در گرماژ ۲۰۰ تا ۳۵۰ گرم باشند. دقت داشته باشید که مقواهای پشت طوسی برای چاپ پوستر اصلاً مناسب نیستند و ظاهر نامطلوبی خواهند داشت. شما نمی‌توانید چاپ با کیفیتی بر روی این مقواها مشاهده کنید.

نحوه سفارش پوستر تبلیغاتی ارزان

اگر شما کسب و کاری دارید و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای اقدام به تبلیغ برند و یا خدمات خود کنید، استفاده کردن از چاپ پوستر گزینه مناسبی میباشد. اما خود شما نمی‌توانید اقدام به طراحی و چاپ پوستر کنید و حتماً باید به سراغ مراکزی بروید که در این زمینه فعالیت دارند. برای سفارش چاپ پوستر حتماً به سراغ مراکز معتبری بروید که در زمینه چاپ پوستر تبحر کافی دارند.

شما از طریق شرکت چاپ انصار می‌توانید در کوتاه‌ ترین زمان ممکن بهترین نوع از طراحی و چاپ پوستر مد نظر خود را انجام دهید. روش سفارش محصولات در فروشگاه مجموعه چاپ انصار بسیار آسان است. شما به صورت اینترنتی می‌توانید محصولات مد نظر خود را در هر نوعی که می‌خواهید سفارش دهید. شما با استفاده از روش سفارش اینترنتی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصولات مد نظر خود را سفارش دهید.

عوامل موثر در قیمت پوستر تبلیغاتی ارزان

عوامل بسیار متعددی وجود دارد که می‌تواند در تعیین قیمت پوسترها در بازار نقش مهمی داشته باشند. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های چاپ پوستر جنس کاغذ استفاده شده در آن است. اگر شما در چاپ پوستر از کاغذهایی با کیفیت‌ خوب استفاده کنید، در واقع می‌توانید ماندگاری پوستر را بهتر کنید. با این حال مهمترین عاملی که می‌تواند جنس کاغذ استفاده شده در چاپ پوستر را تعیین کند، سلیقه شما و بودجه‌ای است که برای این کار اختصاص داده اید. شما می‌توانید از طریق مشاوران چاپ انصار در این زمینه مشاوره‌های لازم را دریافت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما راهنمایی های کاملی ارائه دهند تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.