تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ افست

تفاوت چاپ دیجیتال با چاپ افست

نویسنده: ansarchap
انتشار: جمعه, 14 مهر 1402

اگر شما کسب و کار خود را راه‌ اندازی کرده‌اید و به دنبال روش‌هایی برای تبلیغ برند و خدمات خود هستید، باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید. اگر قصد تهیه کردن تراکت، بروشور و یا کارت‌ ویزیت مخصوص برند خود را دارید، حتماً باید ضمن داشتن طراحی مناسب، از رنگ‌بندی‌های متنوع و روش چاپ مناسبی هم استفاده کنید.

ممکن است شما بین روش چاپ دیجیتال و چاپ افست در تردید باشید که کدام نوع را انتخاب کنید. چاپ افست و چاپ دیجیتال جز پرطرفدارترین و پرکاربردترین نوع از روش‌های چاپی هستند. هر کدام از روش‌های چاپ ذکر شده مزایا و معایبی دارند. جدا از آن روش‌های چاپ افست و دیجیتال تفاوت‌های بارزی با همدیگر دارند. با ما همراه باشید تا به شما در ارتباط با هر کدام از روش‌های چاپ افست و چاپ دیجیتال مطالب مهمی ارائه دهیم.

چاپ افست

یکی از رایج ‌ترین روش چاپ برای تمامی محصولات، چاپ افست است. چاپ افست برای تیراژ‌ های بالا مناسب بوده و صرفه اقتصادی دارد. برای چاپ محصولاتی چون روزنامه در رول‌ های بزرگ کاغذ از چاپ افست می‌ توان استفاده کرد. کیفیت چاپ افست نسبت به چاپ دیجیتال بهتر است. شما می ‌توانید این چاپ را برای تهیه کردن انواع مختلفی از کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، کتاب و غیره هم استفاده کنید. چاپ افست دارای روش کار مخصوصی است که در ادامه می ‌خواهیم توضیحاتی در این رابطه برای شما بیان کنیم.

روش کار چاپ افست

روش کار چاپ افست بدین گونه است که در بخش لیتوگرافی بنا به نوع طرحی که دارید، صفحاتی از جنس آلومینیوم را در قالب فلزی تهیه می کنید. در روش چاپ افست، برای هر نوع رنگ زینک مخصوص ساخته می ‌شود. ممکن است این کار وقت گیر باشد، اما کیفیت چاپ بالاتری خواهد داشت. در برخی موارد برای ترکیب کردن رنگ‌ های خاص به صورت دستی از یک زینک در ترکیب با زینک دیگر استفاده می ‌کنند.

هر یک از زینک های تهیه شده را به صورت جداگانه در قسمت ‌برج‌ های رنگی دستگاه چاپ قرار می‌ دهند. بنابراین این زینک‌ ها می‌ توانند رنگ‌ های فرآیند چاپ را تغذیه کنند. زمانی که کاغذ از رول ‌های آغشته به رنگ عبور می ‌کند، در هر قسمت رنگ مربوط با آن و متناسب با درصد رنگ، طرح اولیه به کاغذ منتقل می ‌شود. نتیجه کار آن است که تصویر نهایی حاصل شده و شما می‌ توانید یک فرآیند چاپی با کیفیت بالا داشته باشید.

حتما بخوانید: لیبل افست اختصاصی

مزایای چاپ افست

چاپ افست دارای مزایای بسیار زیادی است که این موضوع باعث شده توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. به عنوان مثال از مزایای چاپ افست آن است که شما در روش چاپ افست از هر نوع کاغذ و با هر نوع جنسی می‌ توانید استفاده کنید. در استفاده کردن از جنس انتخاب شده برای چاپ، هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. زمانی که شما به تیراژ بالایی از کار نیاز دارید، می‌ توانید با صرف هزینه های کم از طریق چاپ افست اقدام کنید. چاپ افست کیفیت بالایی دارد و شما می‌ توانید تصاویری با وضوح بالا و متن‌ هایی با خوانایی بهتر داشته باشید. با استفاده از روش چاپ افست می ‌توانید از رنگ‌ های مختلفی در این روش استفاده کنید.

معایب چاپ افست

چاپ افست با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد، یک سری معایبی هم دارد که شما باید این موارد را در نظر بگیرید. همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، استفاده از چاپ افست برای تیراژ‌ های بالا مناسب است. اما اگر شما تیراژ‌ های کمتری دارید، استفاده کردن از روش چاپ افست برای شما صرفه اقتصادی نخواهد داشت. از فرآیند چاپ افست یک روش زمان بر است، زیرا برای تهیه کردن زینک و پلیت نیاز به صرف زمان بیشتری دارید. اطلاعاتی که به دستگاه چاپ افست وارد می‌ شود، بعد از شروع کار دستگاه امکان تغییر وجود ندارد و تا پایان کار با همان اطلاعات اولیه باید فرآیند چاپ را انجام دهید.

چاپ دیجیتال

نوع دیگری از روش چاپ رایجی که امروزه بسیاری از افراد مخصوصاً کسانی که کسب و کار خود را تازه راه‌اندازی کردند از آن استفاده می‌ کنند، روش چاپ دیجیتال است. روش چاپ دیجیتال روشی متفاوت‌تر از روش چاپ افست است. شما در روش چاپ دیجیتال دیگر نیازی نیست که از قالب‌ های پیچیده و زمانبری همانند روش چاپ افست استفاده کنید. در واقع استفاده کردن از روش چاپ دیجیتال جز آسان‌ترین روش‌ های چاپ‌ است.

در چاپ دیجیتال جوهر می‌ تواند به صورت مستقیم بر روی سطح منتقل شود. در روش دیجیتال شما می ‌توانید برخی رنگ ‌های خاص را چاپ کنید اما رنگ‌ های دیگر مانند رنگ‌ های پنتون را نمی ‌توانید چاپ کنید. از نمونه‌ های دستگاه های چاپ دیجیتال می ‌توانیم به چاپگر های جوهرافشان و پرینتر های لیزری اشاره کنیم. معمولاً چاپخانه‌ ها از دستگاه‌ های چاپ مشابه اما در اندازه‌ های بزرگتر، دقیق‌تر و سریع‌تری برای چاپ استفاده می‌ کنند.

مزایای چاپ دیجیتال

استفاده کردن از روش چاپ دیجیتال مزایای بسیار زیادی دارد. همین موضوع باعث شده که افراد بسیاری بخواهند که از این نوع روش چاپی استفاده کنند. بسیاری از افراد روش چاپ دیجیتال را به عنوان یک نوع روش سریع می ‌شناسند. زمانی مزایای چاپ دیجیتال را مشاهده خواهید کرد که بخواهید در تیراژ‌ های پایین‌تری اقدام به چاپ کنید. معمولا هزینه هر نوع چاپ دیجیتال ثابت و مشخص است و هر چقدر تعداد آن هم زیاد تر باشد، فرقی در هزینه‌ های آن نخواهد داشت.

در چاپ دیجیتال برخلاف چاپ افست امکان تغییر اطلاعات اولیه در فرآیند چاپ وجود دارد. به عنوان مثال شما برای چاپ یک نوع کارت دعوت ممکن است ۱۰ عدد را با یک روشی چاپ کنید و ۱۰ عدد دیگر را با اطلاعات دیگری چاپ نمایید. جدا از موارد گفته شده، کیفیت چاپ دیجیتال بسیار بالا است.

حتما بخوانید: لیبل چاپ دیجیتال

معایب چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال دارای مزایای بسیاری است و در مقابل معایبی هم دارد. فرآیند چاپ دیجیتال بر روی برخی متریال‌ های خاص انجام می ‌گیرد و ممکن است برای برخی سطوح امکان چاپ دیجیتال وجود نداشته باشد. در فرآیند چاپ دیجیتال تنها از رنگ‌ های استاندارد استفاده می‌ کنند. اگر می‌ خواهید محصولات خود را در تیراژ‌ های بالایی چاپ کنید و یا اگر ابعاد محصولات شما بزرگتر است، استفاده کردن از این روش چاپ توصیه نمی ‌شود.

چگونگی انتخاب بین چاپ افست و چاپ دیجیتال

در مطالب ذکر شده در قسمت بالا، به نکاتی در ارتباط با هر کدام از روش‌ های چاپ دیجیتال و افست اشاره کردیم. اما در ادامه می‌ خواهیم به شما نکاتی ارائه دهیم تا بتوانید انتخاب مناسبی بین این دو روش چاپ داشته باشید.

حجم پروژه

شما اگر بنا به نوع پروژه خود می‌ خواهید اقدام به چاپ کنید، پس باید بر اساس حجم پروژه روش چاپ مناسبی را انتخاب کنید. در نظر گرفتن حجم پروژه باعث می ‌شود که هزینه‌ های چاپ شما به صرفه‌تر باشد. به عنوان مثال اگر پروژه‌تان در حجم‌ های بیشتری باشد، استفاده کردن از روش چاپ افست گزینه مناسبی تلقی می ‌شود. زمانی که پروژه‌هایتان در حجم‌ های کمتری است، بهتر است که از روش چاپ دیجیتال استفاده کنید.

زمان

دومین گزینه‌ای که می ‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب درستی بین روش چاپ افست و دیجیتال داشته باشید، انتخاب زمان کاری‌ است. برخی اوقات پیش می ‌آید که شما زمان کوتاهی برای چاپ دارید و می‌ خواهید سریعاً پروژه خود را آماده کنید. در این صورت استفاده کردن از روش چاپ دیجیتال می ‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما اگر عجله‌ای ندارید و می ‌خواهید با حوصله اقدام به چاپ کنید، می‌ توانید از روش چاپ افست استفاده کنید.

متریال سطح چاپی

عامل بعدی که تاثیر زیادی در انتخاب روش چاپ می‌ تواند داشته باشد، نوع متریال مورد استفاده برای چاپ است. روش چاپ دیجیتال فقط روی برخی سطوح انجام می ‌گیرد، اما روش چاپ افست امکان چاپ بر روی تمامی سطوح را دارد. به عنوان مثال شما می ‌خواهید برای چاپ کارت بانکی و یا محصولی از متریال خاصی استفاده کنید، در این صورت بهتر است به سراغ چاپ افست بروید. اما اگر متریال شما مناسب چاپ دیجیتال است، استفاده کردن از این روش هیچ مانعی نخواهد داشت.

رنگ

همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، روش چاپ دیجیتال فقط برای رنگ‌ های خاصی انجام می‌ گیرد. شما با استفاده از روش چاپ افست می‌ توانید هر نوع رنگی را که می ‌خواهید چاپ کنید. بنابراین نوع رنگ مد نظر شما در تعیین نوع روش چاپ می ‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

تغییر اطلاعات

اگر قصد دارید پروژه چاپی خود را با اطلاعات مختلفی به چاپ برسانید، استفاده کردن از روش چاپ دیجیتال توصیه می ‌شود. اما در روش چاپ افست امکان هیچگونه تغییری در محتوای اطلاعات در طی فرآیند چاپ وجود ندارد.

مشاهده نمونه کار

برخی افراد می‌ خواهند قبل از آنکه اقدام به چاپ محصولات در تعداد بیشتری کنند، یک نمونه از آن را چاپ کرده و از کیفیت چاپ مطمئن شوند. اگر چنین قصدی دارید، روش چاپ افست برای شما پیشنهاد نمی‌ شود و بهتر است که از روش چاپ دیجیتال استفاده کنید.

ابعاد کاغذ

زمانی که شما می ‌خواهید محصولات خود را در ابعاد بزرگتری چاپ کنید، استفاده کردن از روش چاپ افست می ‌تواند گزینه مناسبی باشد. در نتیجه شما محصولاتی با ابعاد بزرگتر، با کیفیت بهتر، سرعت بالاتر و با هزینه‌ های کمتر خواهید داشت. به طور کلی استفاده کردن از روش چاپ افست برای کاغذ های بزرگتر مانند پوسترهای A3‌ و همچنین برای چاپ نمودار ها بسیار مناسب است.

وزن مواد

وزن جز نکاتی است که می ‌تواند در تعیین قیمت و انتخاب نوع روش چاپ تاثیر زیادی داشته باشد. معمولاً روش چاپ دیجیتال برای کاغذ هایی با گرماژ ۸۰ تا ۳۰۰ گرم مناسب است. در حالی که ماشین چاپ افست می‌ تواند کاغذ هایی با گرماژ ۶۰ تا ۵۰۰ گرم را چاپ کند. پس شما بنا به نوع محصولاتی که دارید، می‌ توانید بهترین نوع از روش چاپ را انتخاب کنید.

طول اجرا

روش چاپ دیجیتال برای طول ‌های اجرای کوتاه‌تر مناسب است. معمولاً از یک چاپ تا حدود هزار تا ۲۰۰۰ طول اجرا می ‌تواند برای چاپ دیجیتال مناسب باشد. اما برای طول های اجرای بلندتر شما می‌ توانید از چاپ افست استفاده کنید.

جوهر های متالیک

در فرآیند چاپ دیجیتال جوهر متالیک به خوبی نمی‌تواند جذب شود. استفاده از جوهر های متالیک در روش چاپ دیجیتال کیفیت خوبی نخواهد داشت. شما اگر در چاپ خود می ‌خواهید از جوهر های متالیک استفاده کنید، به شما روش چاپ افست پیشنهاد می ‌شود.

لاک اشعه ماورا بنفش

برخی از محصولات چاپی لازم است که به صورت یووی باشند که انجام آن به صورت دیجیتالی امکان پذیر نیست. اگر به دنبال چنین محصولاتی هستید، حتماً از روش چاپ افست استفاده کنید.

نکات لازم در انتخاب روش چاپ

اگر به عنوان شخصی هستید که برای کسب و کار، برند و خدمات خود اقدام به استفاده از ابزار های چاپی چون کاتالوگ و بروشور می کنید، باید بتوانید بهترین روش چاپ را انتخاب کنید. ما در این مقاله می ‌خواهیم به شما نکات لازم در انتخاب نوع مناسب از روش چاپ را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید. حتماً در انتخاب نوع روش چاپ به موارد ذکر شده در بالا دقت زیادی داشته باشید. هر کدام از مواردی که به آن ها اشاره کرده‌ایم، می ‌تواند در تعیین نوع روش چاپ تاثیرگذار باشد. با جمع بندی‌ هایی که انجام می دهید، می توانید به یک تصمیم گیری درست دست پیدا کنید. افرادی که در چاپخانه‌ ها فعالیت دارند، می ‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اما تصمیم گیرنده اصلی شما هستید و باید بتوانید محصول مناسب با نیاز خود را تهیه کنید.

هزینه های چاپ افست و دیجیتال

هزینه ‌های صرف شده برای چاپ آفست و چاپ دیجیتال بستگی به تیراژ کار شما دارد. اگر محصولات شما در تیراژ کمی چاپ می شود، بهتر است که از روش چاپ دیجیتال استفاده کنید. اما اگر فرایند چاپی شما در تیراژ‌های بیشتری است، باید از روش چاپ افست استفاده کنید تا برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد. این موضوع را در نظر بگیرید که چاپ افست زمان بر بوده اما چون به دیجیتال در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌گیرد. بهتر است برای آنکه در ارتباط با هزینه‌های چاپ افست و دیجیتال بهتر آشنا شوید، با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید.

کلام آخر

همانطور که بار ها در مطالب بالا به آن اشاره کردیم، روش چاپ افست و دیجیتال با همدیگر تفاوت‌ های زیادی دارند. انتخاب نوع روش چاپ دیجیتال و افست بستگی به شرایطی دارد که در آن قرار گرفته ‌اید. بسته به نوع احتیاجات و شرایطی که دارید، می‌ توانید یکی از روش‌ های چاپ افست و دیجیتال را انتخاب کنید. اگر بخواهیم در ارتباط با چاپ افست و دیجیتال صحبت کنیم، مباحث بسیار زیادی وجود دارد که باید آن ها را بیان کنیم. اما سعی کرده ایم به صورت خلاصه و مختصر تفاوت‌ های بین آن دو را برایتان مشخص کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. اگر می خواهید در این زمینه اطلاعات بهتری کسب کنید، توصیه می‌ کنیم که با کارشناسان ما در چاپ انصار تماس بگیرید. آن ها می‌ توانند اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تری از این روش‌ های چاپ را به شما ارائه دهند.